Koffie onttrekt vocht aan je lichaam zeggen ze. Maar die bak gaat er in ieder geval in. Wat gaat er anders in vergelijking met bv 1 slok water?

Qua opname en afgifte als de vochten in je lichaam zijn. Plas je de hele kop koffie - zonder dat die ergens onderweg is opgenomen - en bovendien zelfs onttrokken vocht uit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.6K

Het beste antwoord

Onttrekken van vocht aan cellen komt doordat een drank een andere "osmotische" waarde heeft.
Zoals woestijnplanten nog vocht kunnen onttrekken aan woestijngronden...osmotische druk van cactussen kan 200 bar zijn, zo kan ook een zoute/mineraal rijke drank door die osmotische druk vocht onttrekken aan een lichaam of aan lichaamscellen.

Dit moet dan wel inhouden dat er meer vocht afgescheiden wordt als gevolg van die koffie (via darm en urine) dan er vocht toegevoegd is door het drinken. Oftewel, de nieten moeten meer vocht bij de urine laten gaan om de stoffen uit de koffie kwijt te raken dan dat er met dat kopje aan vocht is bijgekomen.
En anders aan koffie tov drinkwater: Er zitten inderdaad meer zouten en mineralen in koffie dan in kraanwater.

Toegevoegd na 1 minuut:
Uiteraard is de sterkte van de koffie van groot belang. Expresso is veel sterker geconcentreerd dan onze standaard gefilterde koffie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Je moet niet alles geloven wat mensen zeggen. Het is blijkbaar niet waar namelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuk gegeven , echter als zovele andere medicinaal werkende stoffen is caffeine voor de 1 slechter dan voor de ander. Dus per saldo is koffie niet direct slecht...echter of het vocht onttrekt is een andere vraag en hangt af van meerdere factoren
Zie hier voor een prima uitleg: http://www.goeievraag.nl/vraag/houd-koffie-vocht-vast-droogt.48384

Overigens schijnt het vooral te gelden als je af en toe koffie drinkt; als je elke dag koffie drinkt, is er geen uitdrogend effect (misschien past je lijf zich aan?).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Koffie onttrekt geen vocht aan je lichaam maar je kunt er wel dorst van krijgen. Er is namelijk extra water nodig om de koffie-extracten uit het lichaam te verwijderen. Het is een veelgemaakte fout om dranken gelijk te stellen aan water. Voor frisdranken en vruchtensappen is bijvoorbeeld nog veel meer water nodig, vanwege de grote hoeveelheid suiker. Natuurlijk wordt de vochtbehoefte ten dele opgelost door de drank zelf maar met anderhalve liter liter koffie, limonade of vruchtensap per dag komt je lichaam toch echt vocht tekort, terwijl het in de vorm van water voldoende is.