Postduiven hebben een soort ingebouwd kompas, dat is afgestemd op het magnetisch veld van de aarde. Daarmee vinden ze de goede richting naar huis.

Voor het laatste stuk van de reis (en dat kan toch nog meer dan honderd kilometer zijn) gebruiken postduiven hun goede geheugen. Ze vliegen dan verder op het zicht en herkenningspunten. Daarbij letten ze zelfs op het verloop van spoorlijnen en snelwegen.

Toegevoegd na 5 minuten:
Het feit dat postduiven zo goed de weg weten te vinden komt deels ook door de mens. De mens fokt door met postduiven die uitblinken in de eigenschap om snel de weg terug te kunnen vinden. Uit onderzoek blijkt dat de duif het laatste stuk helemaal niet in ene rechte lijn terug vliegt, maar kijkt naar landschapselementen. Snelwegen en treinverbindingen zijn daarbij favoriet.

Toegevoegd na 27 minuten:
Overigens zijn er veel meer vogels en andere dieren die het aardmagnetisme gebruiken als navigatiemiddel. Die dieren zijn in staat om het magnetische veld waar te nemen en zo weten ze waar ze naartoe gaan. Dit kunnen ze doordat ze organen hebben waarin ferromagnetische mineralen zitten.

Maar het feit dat postduiven een extra goed richtingsgevoel hebben komt ook door de fokprograma's en daarmee de selectie op deze eigenschap.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Wetenschappers hebben bewezen dat duiven het magnetische veld van de aarde kunnen voelen.
Hun indrukwekkende navigatievermogen blijkt voort te komen uit kleine magnetische deeltjes in hun snavel. De theorie
dat ze zouden navigeren op geuren, lijkt hiermee teniet gedaan te zijn.

Het onderzoek is uitgevoerd door wetenschappers van de Universiteit van North Carolina. Daar hebben ze duiven
getraind in een grote houten tunnel waardoorheen een magnetisch veld geleid kon worden. De duiven konden reageren
op het feit of het magnetisch veld ingeschakeld werd, of het magnetisch veld uitgeschakeld werd.

Om te kijken hoe de magnetische signalen naar de hersenen geleid worden hebben de wetenschappers de
ophthalmische vertakking van de trigeminale zenuw die van de bovensnavel naar het brein leidt doorgesneden. Het
gevolg was dat ze geen onderscheid tussen aardmagnetische en kunstmatige magnetische velden meer konden
onderscheiden. Echter, toen de olfactorische zenuw die geursignalen doorgeeft doorgesneden werd, bleek het dat ze
nog prima konden navigeren