Waarom wordt je ademhaling bepaald door de concentratie CO2 in je bloed?

En niet door de concentratie O2 in het bloed bij het ademcentrum van de hersenen?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
1.6K

Het beste antwoord

Omdat koolzuurgas een verandering geeft in de pH van het bloed en dit gemakkelijker te "testen"is dan een te kort aan zuurstof dat niet zuur of basisch is
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

De ademhaling kan eigenlijk ook door het O2 gehalte gestuurd worden maar pas als laatste.

Te hoge CO2 is de eerste en sterkste stimulans
De zuurgraad de tweede (bij adem inhouden wordt je bloed zuurder), = ‘respiratoire acidose’.
Het O2 gehalte is de derde prikkel

Ik denk zelf dat deze volgorde er is omdat het CO2 gehalte heel laag moet zijn, een afwijking daarop is al snel relatief groot en daarmee mogelijk het simpelst waar te nemen door de hersen, zal zoeken of ik daar een link van kan vinden

Toegevoegd na 24 minuten:
Nou dat valt niet mee, ik heb nu wel een link gevonden die goed laat zien dat de daling van het zuurstofgehalte (relatief) gering is, en de stijging van het CO2 gehalte (wederom relatief) groot. Daarom werkt die prikkel beter maar dat kan ik niet "bewijzen"
amigo