Bevat sperma ongeveer evenveel mannelijke- als vrouwelijke zaadcellen of kan het erg verschillen?

Er zijn gezinnen,vroeger vooral, waar veel meisjes of juist veel jongens geboren worden.Wat ik me afvraag is of dit puur toeval is of dat er mannen rondlopen met een meerderheid aan vrouwelijke- of mannelijke zaadcellen.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
9.4K

Het beste antwoord

Het bevat ongeveer evenveel mannelijke als vrouwelijke zaadcellen. Dat komt omdat bij de productie van zaadcellen chromosomenparen uit elkaar getrokken worden.

De helft van de chromosomen komt in de ene zaadcel, de andere helft in de andere zaadcel. De zaadcel die van het X/Y-paar de X krijgt, is vrouwelijk, de zaadcel die van dat paar de Y krijgt, is mannelijk.

In de bron uitgebreide beschrijving van wat ik hier heel simplistisch het 'uit elkaar trekken' van chromosomenparen noem.

Dat geeft dus evenveel mannelijke als vrouwelijke zaadcellen. Doordat er wel eens wat fout gaat of een zaadcel vroegtijdig afstreft, kan er wel wat verschil ontstaan, maar erg verschillen zal het nooit.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
prima verwoord. +1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1

Andere antwoorden (7)

Dat berust op toeval. Tenzij er een geslachtsgebonden afwijking is waarbij zaadcellen met een X chromossoom niet overleven of afwijkingen aan de zaadcel opleveren (bijvoorbeeld een staart die niet (goed) beweegt. Of waarbij het embryo na de bevruchting niet overleeft.

Het "probleem" moet dan op dat X chromosoom liggen.

Gemiddels ligt de ratio jongens:meisjes ongeveer 1:1 bij vergelijking van grote groepen. In een gezin van 12 kinderen kon het best voorkomen dat er 12 meisjes waren of 12 jongens.

Toegevoegd na 4 minuten:
(ik ken overigens geen geslachtsgebonden afwijking die dit zou kunnen veroorzaken)

Toegevoegd na 15 minuten:
Ook een leuk artikel: http://www.kennislink.nl/publicaties/het-mysterie-van-de-man

Als je het verder doortrekt in de natuur (niet alleen bij de mens) krijg je een heel ander antwoord.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Sperma bevat geen vrouwelijk of mannelijke zaadcellen maar sperma betstaat uit zaadcellen en stoffen van de klieren van Cowper (zaadblaasjes) en de prostaat.
Een zaadcel is 1 n dwz heeft 1 paar chromosomen.
Bij geslachtscellen worden het aantal chromosomen door reductiedeling teruggebracht van 2n naar 1n.
Aangezien zaadcellen een x of een y chromosoom hebben en de eicel een x of een x, kun je alleen de combinatgie krijgen (bij 2n) xx of xy, waarbij xx een vrouwtje zal worden en de ander dus een mannetje.
Het aantal vrouwtjes dat geboren zal worden zal groter zijn.
Een vrouw heeft maar 1 eicel per maand een man genoeg zaadcellen per dag om bwvs alle vrouwen van heel nederland te bevruchten.
Frappant is te zien (aan demografische modellen) dat in tijden van oorlogen en kort erna, er vaak een groei is te zien in het aantal geboren mannen en een terugloop in het aantal vrouwen. Dit is de herstellende kracht van de natuur. Een niet verklaarbaar verschijnsel alsof de natuur "weet"dat er meer mannen nodig zijn.
Dergelijke krachten zie je ook optreden bij bijvoorbeeld mutaties.
Een ander leuk voorbeeld is dat sperma van een chimpansee veel trager is en veel minder vaak leidi tot een conceptie als bijvoorbeeld bij gorilla`s. Chimps paren zowat de hele dag door en Gorilla`s betrekkelijk weinig.
Als ze delfde zaadcellen zouden hebben zouden er te veel chimps komen of de gorilla geen besteaanrecht hebben.
Van de y chromosoom van de man wordt wel eens gezegt dat het eigelijk een x chrommosoom is en door mutatie het stokje rechtsonder is verloren waardoor van een x een y onstaat.
En hoe jammer ook maar tegenwoordig is voor het voortbestaan van de mens de man niet meer nodig al zul je dan op een gegeven moment alleen maar vrouwen hebben en daar moeten we met elkaar toch niet aan denken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het ligt iets ingewikkelder...
x zaadcellen zijn ietsje groter en zwaarder dan de y zaadcellen. De x-jes zijn daardoor ietsje trager dan de y-tjes. De x-jes leven echter ook ietsje langer.

Het ligt daarom vooral aan het moment van de gemeenschap ten opzichte van de eisprong of het een jongen of een meisje wordt. Dus hoever de zaadcellen moeten zwemmen om bij de eicel te komen... hoe verder ze moeten zwemmen, hoe groter de kans op een meisje.
Is de eicel al flink onderweg, dan is snelheid weer belangrijker en wordt de kans op een jongen weer groter.

Wil je dus het liefst een meisje, dan kun je het beste een paar dagen voor de eisprong vrijen... dan zijn de x-jes alleen over, of in elk geval in de meerderheid. Wil je juist een jongen, dan moet je zo dicht mogelijk op de eisprong zitten, de dag ervoor kan of op de dag zelf... dan zijn de y-tjes er het snelste bij...

Het tijdstip in de cyclus is dus belangrijker dan het aantal x-jes of y-tjes. De vrouwelijke cyclus kan nogal verschillen, zowel in lengte als in regelmaat. Vermoedelijk kan een vroege of late eisprong een rol spelen,als iemand veel meisjes of juist veel jongens krijgt
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een zaadcel is altijd mannelijk, vandaar dat de vrouw het eitje heeft. Dus de vraag is fout

Toegevoegd na 4 minuten:
Het gaat om chromosomen in dit verhaal. Iets over X en Y om precies te zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Her verhaal over de bloemetjes en de bijtjes, Kun je nog veel leren. Er is een Jip en Janneke boekje over. Maar dat kun je zelf wel met een beetje Cooglen wel vinden,
Toch een minnetje -1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De minnetjes hadden eigenlijk mijn naam moeten dragen.
Merk op dat ook externe omstandigheden, zoals vervuiling, hier kennelijk mede invloed op heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij spreek je bij sperma niet over mannelijke en vrouwelijke zaadcellen, ondanks dat er twee soorten zaadcellen bestaan. De enen bevat een x-x chromosonenpaar en de andere een x-y chromosonenpaar. De verdeling van de twee soorten is ongeveer 1:1.

Bij zoogdieren (en dus mensen) bepaalt de zaadcel het geslacht van de nakomeling die uit de bevruchte eicel ontstaat. Er moet dus eerst een eicel bevrucht zijn, voordat je over een geslacht kunt spreken.

Op het Y-chromosoom zit maar weinig erfelijke informatie. Het speelt echter wel een cruciale rol in de ontwikkeling van het embryo. Het Y-chromosoom zet aan tot de productie van mannelijke hormonen en zodoende tot de ontwikkeling van mannelijke geslachtskenmerken.

Een "gezond" zaad een met een volume van 4 ml, bevat ongeveer 40 miljoen zaadcellen. Meer dan 50% daarvan moeten levende zaadcellen zijn met een goede mobiliteit, en meer dan 30% moeten een normale vorm hebben. Dit is een gestandaardiseerde "kwaliteitseis". Alleen de sterkste komt arriveert het eerste bij de vrouwelijke eicel. Technieken om de zaadcellen van mannen te sorteren op potentieel geslacht, waardoor de ouders kunnen kiezen voor een jongen of een meisje, zijn in ontwikkeling maar ethisch omstreden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Elke dochtercel bevat evenveel chromosomen als de moedercel. Teelballen (testes): produceren zaadcellen (spermacellen)en mannelijk geslachtshormoon.
Erg onbetrouwbaar, omdat de lichaamstemperatuur ook hoger kan worden door bijv. een infectie , Ook beïnvloeden ze de gehaltes aan mannelijke en vrouwelijke
als je op tijd bent met de bevruchting dan krijg je een jongetje ben je te vroeg dan komt er een meisje als het eitje nog dicht is sterft het mannelijkzaad af en de vrouwlijke de wat tragere zwemmers kom dan later en als het eitje open is kom er de bevruchting de beste kans om zwanger te raken is circa 2 weken na de Menstruatie