Tot hoe kleine prikkels voelen we met onze huid?

Stel je voor, het puntje van een speld op je arm. Dat voel je. Maar tot welke afmeting (punt) kunnen onze zenuwen iets waarnemen?
Een speld met een (theoretische) punt ter grootte van een molecuul, voelen we dat ook nog?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (1)

Daar is geen zinnig antwoord op te geven, dat heeft met veel factoren te maken, als ik tegen jou zeg: er loopt een beestje op je rug, krijg jij waarschijnlijk jeuk, dus de hersenen werken daaraan mee.
Verder heeft een bouwvakker meer eelt dan een zangeres, dus de zangeres zal beter gevoel in haar vingers hebben dan de bouwvakker.
Ik voel veel meer dan gemiddeld, omdat ik blind ben, dat is niet zo aangeboren, maar ik gebruik mijn gevoel voor veel dingen, ik voel stof, ik voel het verschil tussen water en andere vloeistoffen , dus wat en hoeveel je voelt, is per persoon anders.