Hebben een-eiige tweelingen dezelfde antilichamen?

In het beenmerg en de thymus worden vanuit receptornegatieve
voorlopercellen, rijpe lymfocyten gevormd die antigeen
kunnen herkennen.

In een volwassen individu omvat het humorale
immuunsysteem minimaal 10^8 verschillende antilichamen
(met bijbehorende B-lymfocyten) en het cellulaire immuunsysteem
eveneens minimaal 108 verschillende T-celreceptoren (met
bijbehorende T-lymfocyten).

Gezien dezelfde genetische code tussen tweelingen valt dan ook te verwachten dat ze dezelfde antilichamen hebben. Zo niet, zijn ze dan wel meer gelijkend als tussen gewone broers en zussen? En hoe wordt die variatie dan geschapen?

Toegevoegd na 14 minuten:
"In het beenmerg ontstaan uit stamcellen de pro-B- en pre-B-lymfocyten waarin,
tijdens het proces van differentiatie tot rijpe B-lymfocyt, door genherschikking een antigeenreceptor (membraangebonden antilichaam) wordt gevormd."

Wat wordt er dus bedoeld met genherschikking? Is dat een aanwijzing dat eeneiige tweelingen toch niet dezelfde antilichamen hebben?

Toegevoegd na 21 uur:
Hier moet het ergens in staan:

https://books.google.nl/books?id=YDiLNBtSxgEC&pg=PR9&lpg=PR9&dq=De+afweer+van+de+mens+rijkers&source=bl&ots=4z-wkUQ5wd&sig=gJ4s47TD4Supc8dyU5Un5IukEzU&hl=nl&sa=X&ved=0ahUKEwjtreyIqavJAhVB_Q4KHWfvAn8Q6AEINDAE#v=onepage&q=De%20afweer%20van%20de%20mens%20rijkers&f=false

Toegevoegd na 22 uur:
Tot hier ben ik gekomen:

Zie reactie

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie
1.1K
erotisi
8 jaar geleden
Bij het knippen van het DNA spelen de enzymen RAG-1 en RAG-2 (RecombinatieActiverendGen) een grote rol. ​ Bij de genherschikking (via de 12/23 regel van de (niet coderende) RecombinatieSignaalSequenties (RSS)) worden twee gensegmenten bij elkaar gebracht, zodat de gensegmenten (40-46 segmenten van V, 25 van D en 6 van J) direct naast elkaar komen te liggen. Op het einde kunnen voor de samenvoeging van de afgeknipte DNA-strengen aan beid zijden nog enkele nucleotiden worden toegevoegd of verwijderd (door TdT of exonnucleasen). Maar stel dus je hebt een een-eiige tweeling in hoeverre zouden de RAG en de TdT (terminaal desoxynucleotidedyltransferase) en de exonnucleasen, (die zelf qua genetisch code hetzelfde zijn?) bij die tweeling dezelfde uitwerking hebben

Antwoorden (1)

Je hebt al een hoop zelf gevonden. De diversiteit van antilichamen wordt aangemaakt door genherschikking van de V (variable), D (diversity) en J (junctional) genen, zoals je al aangeeft in je reactie. Daarbij worden mutaties aangebracht in dit gebied, om een nog grotere diversiteit te creëren. Hierdoor zal het totale repertoire aan antilichamen bij iedereen iets anders zijn, ook bij tweelingen.

In hoeverre er overeenkomsten tussen tweelingen zijn, is de wetenschap nog niet helemaal over uit. In het artikel uit de eerste bron, wordt er gevonden dat de er overeenkomsten zijn in gebruik van de VDJ genen en aantal mutaties. Het totale repertoire van antilichamen vertoont dus gelijkenissen. Wel zien ze een verschil in de klonale expansie in reactie op een vaccin. In andere woorden: de verhouding van specifieke antilichamen die tegen een ziekteverwekker gebruikt wordt, is verschillend.

Daarentegen heb ik ook artikelen gelezen die zeggen dat het immuunsysteem van tweelingen net zo verschillend is als twee vreemden (zie derde bron). Alleen dat ging dan over T-cel receptoren, die op een zelfde soort manier als antilichamen worden gemaakt.