Waarom is m'n buik bruiner dan de rest van m'n lichaam?

Als ik lig te zonnen (in zwemkleding) wordt mijn buik het bruinst. Ook in de winter is m'n buik bruiner dan de rest van m'n lichaam, terwijl het alleen in de zomer met zonlicht in aanraking komt. Hoe kan dat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
3.5K

Antwoorden (4)

Misschien zweet jij wat meer op je buik dan ergens anders. De zweetdruppels kunnen een vergrootglas vormen voor de zon. Waardoor de zon meer effect heeft op je buik.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nou, niet om vervelend te doen, maar het schijnt zo te zijn dat de meest "vette" lichaamdelen het meest bruin worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je op je rug ligt wordt de huid van je buik een beetje opgerekt, als je rechtop staat is dat minder het geval; de pigmentcellen liggen dan wel iets dichter bij elkaar waardoor je bruiner lijkt.
Als je het niet geloofd; ga voor de spiegel staan en buig een beetje voorover, je ziet de huid van je buik dan donkerder worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
hangt ook wel af hoeveel uw buik blootlicht, bijvoorbeeld uw buik laat je meestal meer bruinen dan je voeten, je buik is dit gewend en herkent gemakkelijker het zonlicht, vergeleken met je voeten moet dit nog gewend komen, als je meer in je zwemkleding zou zitten zou je zien het jaar erachter dan wel als je u terug bruin wil laten ;-b dat je andere onderdelen van uw lichaam meegaat, als je begrijpt wat ik bedoel, maar ivm die vetten klopt ook wel een deel