passen zintuigen zich altijd aan de omgeving aan?

De ogen passen zich aan, aan de hoeveelheid licht. De pupil wordt groter als het donker is, en kleiner als het licht is (emotionele staat niet meegerekend). Doen andere zintuigen dit soort dingen ook? Wat is het biologische kenmerk bij de andere zintuigen? (zoals het groter en kleiner worden van de pupil bij de ogen)

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
1K

Het beste antwoord

Als je vraagt: altijd, dan is het antwoord: Niet altijd.
Dan zou de wedervraag kunnen zijn: wat versta je onder "zintuig".
Er is onder neurologen geen algemene overeenstemming over de definitie van een zintuig. Dit betekent dat het aantal erkende zintuigen afhangt van welke definitie men hanteert. Schoolboeken noemen vaak enkel de vijf klassieke gewaarwordingen:
zien, horen, proeven, ruiken en voelen.
Dus zal ik daar maar van uit uit gaan.

Het gehoor past zich ook vaak aan aan de omgeving. In een stille omgeving hoeven de trillingen van het slakkenhuis in je oor minder hevig te zijn dan in een luidruchtige omgeving.
Bovendien zijn het de hersenen die de signalen van zintuigen vertalen en die vertaling
hangt juist heel sterk af van de omgeving.
Bijvoorbeeld: De hersenen leren al vroeg verschillende geuren te onderscheiden. Als je als kind voor het eerst bijvoorbeeld koffie ruikt, wordt die geur opgeslagen in het geheugen. Ruik je later die geur weer, dan weet je in één tel: dat is koffie!
Als je nog nooit koffie geroken hebt, zul je dat dus niet herkennen, niet weten.

Ook het proeven past zich aan. Misschien niet direct, maar als je heel erg gewend bent aan sterk en heel heet gekruid eten, dan zal je daar anders op reageren dan iemand die dat niet gewend is.

Er is heel veel over te zeggen, over zintuigen.
Lees hier verder:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Zintuig
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Ja zeker, alleen er zijn grenzen, als het te donker word, kunnen je ogen aanpassen wat ze willen, maar op een gegeven moment zien ze niets meer. Zo gaat het ook met je oren en /of reuk.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zintuigen zijn ontstaan om ons te laten overleven.
Wanneer we in gevaar zijn zullen zei reageren, wel te verstaan dat ze niet beschadigd zijn of onder invloed zijn van bv drugs.
Wat heeft het vergroten en verkleinen van de pupil te maken met gevaar?
Als de pupil open staat bij fel licht dan zien we minder een mogelijk gevaar. De pupil wordt daarom kleiner en we zien terug optimaal. In het donker is het juist tegenovergestelde. De pupillin gaan open om zo veel mogelijk licht binnen te laten.
In de koude gaat de huid samen krimpen om het oppervlak zo klein mogelijk te houden en daarmee het warmteverlies te beperken. In de warmte gaat de huid zich ontspannen waardoor de oppervlakte groter wordt en daardoor, in samengang met zweten het lichaam afkoelt.
De reuk gaat ook beter werken wanneer we in gevaar en het gehoor wordt ook beter bv wanneer we blind zijn.
Wanneer we een gevaar zien gaat er een productie zijn van adrenaline plaatsvinden wat ons dan helpt om sneller te kunnen vluchten of reageren.
Dit alles gebeurd om onze overlevingskansen te vergroten. In onze tijd van minder maar in de oertijd wel van belang.
Robby BB