Er staat dat de bloedsomloop van mensen geen rol speelt in het transport van zuurstof. Maar daar dienen rode bloedcellen toch voor?

In mijn biologie boek staat dat de bloedsomloop van een mens geen rol speelt in het transport van zuurstof. Maar de rode bloedcellen in het bloed transporteren toch het zuurstof? En dan nog een vraag: heeft de mens een open bloedsomloop of een gesloten bloedsomloop?
Alvast bedankt!

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
1.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kan me bijna niet voorstellen dat dat echt zo in je boek staat. Heb je wel goed gelezen wat er precies staat?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
O, mn vader heeft even gekeken. Hij is eruit: er staat dat het geen rol speelt in de TRANSPORT van het bloed. Er staat niet dat het geen zuurstof bevat. Bedankt voor jullie antwoorden en reactie: hierdoor heb ik dit antwoord gecreeerd(het kan niet anders!)

Antwoorden (3)

je bloedsomloop heeft toch alles met zuurstof transport te maken? dat is de functie van je bloed... een mens heeft een gesloten bloedsomloop, eigelijk een dubbel geslotenbloedsoploop
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
je hebt helemaal gelijk. ik heb het nagevraagt bij mn docent biologie. hij zei dat die van een vis was, terwijl er toch echt mens staat. totaal logisch voor hem maar totaal onlogisch als je het mij vraagt!
Ja, de rode bloedcellen transporteren inderdaad zuurstof. Dat is dus fout in jouw boek. En wij mensen hebben een gesloten bloedsomloop, het bloed gaat steeds weer terug naar het hart en er weer uit.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja, je hebt gelijk! ik heb het nagevraagt bij mijn docent biologie, hij zei dat dat de bloedsomloop was van en vis, terwijl er boven staat: vis, insect, mens. dus dan denk ik natuurlijk logischer wijze dat het in die volgorde staat. niet dus. geen idee waarom, total onlogisch! iniedegeval bedankt voor je antwoord!
Jouw biologieboek klopt niet.
Bloed bestaat uit 55% bloedplasma en 45% uit bloedcellen, daarin zitten rode bloedcellen die hemoglobine bevatten.
Hemoglobine is een rode kleurstof die ervoor zorgt dat de rode bloedcellen gemakkelijk zuurstof opnemen en afgeven dus hemoglobine zit dus in je bloed.
De mens heeft 2 bloedsomlopen vandaar de dubbele bloedsomloop die gaan zo:
Hart-longen-hart en Hart-organen-hart, hieruit kun je concluderen dat zuurstof door )hemoglobiene) je bloed door je hele lichaam wordt meegenomen.
De mens heeft een gesloten bloedsomloop omdat het bloed door gesloten aderen/slagaderen/haarvatennet vervoerd wordt.

Toegevoegd na 1 minuut:
Er zitten een paar fouten in zie ik nu, die moeten zijn:
Hemoglobine, (hemoglobine).
:)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ja, je hebt gelijk! ik heb het nagevraagt bij mijn docent biologie, hij zei dat dat de bloedsomloop was van en vis, terwijl er boven staat: vis, insect, mens. dus dan denk ik natuurlijk logischer wijze dat het in die volgorde staat. niet dus. geen idee waarom, totaal onlogisch als je het mij vraagt!! iniedegeval bedankt voor je antwoord!