Botweefsel bestaat uit collageenvezels, calciumfosfaatkristallen (hydroxy-apatiet = Ca10(PO4)6(OH)2) en verschillende soorten cellen. De collageenvezels vormen een netwerk waarbinnen de cellen liggen. De cellen zetten vervolgens de calciumfosfaatkristallen af in een cirkel rond elke cel. De collageenvezels zorgen ervoor dat het bot niet kan uitrekken terwijl de calciumfosfaatkristallen voorkomen dat het bot samen gedrukt kan worden als er grote krachten op werken.

Toegevoegd na 2 minuten:
Tot ongeveer de leeftijd van ongeveer dertig jaar vernieuwen botten zich voortdurend doordat oud botweefsel verdwijnt en nieuw botweefsel wordt aangemaakt. Met het klimmen der jaren kunnen de botten echter steeds poreuzer worden, waardoor ze geleidelijk aan dunner en minder stevig worden. De afbraak gaat harder dan de aanmaak, alhoewel het proces heel geleidelijk verloopt waardoor men er in het begin niets van merkt. Verschijnselen die erop kunnen wijzen zijn o.a.: breuken van de pols, heup en het inzakken van wervels. Veel oudere mensen die ermee te maken hebben, gaan krommer lopen, waardoor ze kleiner lijken.
fremar