Dood. Het hout kan niet meer groeien, omdat het geen boom met wortels meer is.

Toegevoegd na 1 minuut:
Onder invloed van weersomstandigheden kun je het wel nog bijvoorbeeld horen kraken, het kan uitzetten bij hitte en weer krimpen bij koude. Dus levenloos is het niet.
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Je toevoeging vindt ik niet kloppen, ijzer, bv spoorrails, brugdekken etc zetten ook uit bij warm weer en krimpen bij koude, maar zijn wel levenloos. dus iets wat levenloos is kan best uitzetten en krimpen. antwoord op zich klopt wel
Antoni
8 jaar geleden
Het hout is dood; het kastje is levenloos. Dat lijkt mij een beter antwoord.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is wel levenloos daar kraken, uitzetten en krimpen niets met leven te maken heeft. Traptreden, oude parketvloeren en zolderplanken kraken ook maar zijn toch dood.
nounka
8 jaar geleden
Kan raar zijn, maar in zo'n gevallen zeggen ze toch
't hout leeft' ook al zal het niet meer groeien en zo. En omdat hout leeft moet je toch overal wat speling geven bij het bewerken zodat het kan uitzetten en inkrimpen.
Dat zal natuurlijk eerder met uitzetten bij hitte, inkrimpen bij kilte en al die dingen liggen dan aan 'leven of dood'.
Dat spreek ik dus ook niet tegen. Enkel een uitdrukking in de volksmond heeft ook zo zijn charmes.
En deze wilde ik toch even meegeven.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
"hout leeft" moet je overdrachtelijk zien omdat het bij uitzetten en inkrimpen beweegt.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dan zeggen ze hout (of metaal, of welke stof die krimpt en uitzet) "werkt". Dat is overigens ook overdrachtelijk. Uitzetten is meer een natuurkundig principe. Als men zegt "hout leeft" heeft men het over het feit dat dood hout een voedingsbodem is voor nieuw leven. Zover ik het kan vinden. Tik beide termen maar in op google. Bij "hout werkt" kom je technische uitleg tegen, bij "hout leeft" biologische verhalen van natuurbeheerders.
Dode dingen hebben eerst geleefd.

Jouw kast heeft nooit als kast geleefd, maar het materiaal ervan wél (als boom.)
Levenloze dingen hebben nóóit geleefd. Denk b.v. aan een steen.

Zaken als: "Het levenloze lichaam werd uit het water gevist." is feitelijk een verkeerd gebruik van het woord "levenloos", al zal iedereen de bedoeling van de spreker vast wel begrijpen.

Toegevoegd na 1 minuut:
Voor de volledigheid: jouw kastje is dus dood !
Ozewiezewozewiezewallakristallix
8 jaar geleden
Antoni
8 jaar geleden
Ja, dit lijkt mij het beste antwoord: het hout is dood; het kastje is levenloos. + 1 voor je antwoord!
Antoni
8 jaar geleden
Oeps, die toevoeging had ik nog niet gezien voordat ik mijn reactie gaf. Daar ben ik het dus niet mee eens...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Klopt: die toevoeging is onjuist.
nounka
8 jaar geleden
Hangt dat er niet van af hoe je het bekijkt?
Als je kijkt naar de kast leefde nooit maar het hout wel
of als je zegt het is een kast dus leeft niet zelfs al is het in de twee gevallen een kast van dood hout.
dan zou je ook nog kunnen gaan nadenken over hoe je iets moet zeggen dan de dode houten kast
de houten levenloze kast
de dode houten levenloze kast
de levenloze kast van hout eigenlijk ergens wel leutig om over na te denken
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
O. En sommige stenen hebben wel geleefd; ). Denk aan kalksteen, mergel , krijt.. Verder een plus. .
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@Robinma Kan je dat even uitleggen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@mrtomaat Dode dingen hebben ooit geleefd, staat hierboven geschreven. En steen is levenloos. Maar de Door mij genoemde gesteente hebben wel geleefd, en zijn een restant uit levende organismen van miljoenen jaren geleden. Dus dood.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Zo werkt het niet.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
@mrtomaat, waarom niet?
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Alleen van het directe overschot dus bijvoorbeeld een karkas zeg je dat het dood is. Anders is bijna alles dood. Al het water, al het zout. Dat is echter allemaal levenloos. Als je moeilijk moet gaan bewijzen dat elke molecuul van een stuk krijt ooit in een dier zat, snap je dat het concept niet meer werkt.