Kan een walvis ademhalen door zijn bek?

Ik vraag me gewoon af of het mogelijk is, hoewel ik weet dat ze het normaliter doen door het blaasgat.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.1K

Het beste antwoord

Goeie vraag!
Nee, ze hebben een heel eigen anatomie en ook moeten ze bewust ademhalen, zodra het bewustzijn stopt kan het dier niet meer ademen. In de bron staat goede info over de haken en ogen van walvis- en dolfijnademhaling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Alle walvisachtigen hebben een luchtpijp direct aangesloten op het blaasgat. Dit voorkomt dat er water vis de mond in de longen zou kunnen komen.

Een walvis kan dus niet ademen door de mond.
Een geweldig staaltje evolutie, hierdoor kunnen ze veel efficiënter luchthappen, veel sneller dan andere zeezoogdieren als zeehonden, zeeleeuwen.....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Iets dat ik nog niet wist,blij dat ik nog eens iets kan bijleren.
Dank je voor deze zeer goede vraag en antwoorden.