Zien we allemaal de kleuren hetzelfde?

Kleuren zijn een van de dingen die je niet kan omschrijven. Als je het namelijk omschrijft verwijs je altijd naar een voorwerp of eigenschap die gekoppeld is aan de waarneming.

Maar zou het zo kunnen zijn dat wat ik zie als blauw, iemand anders ziet als rood?

Maar omdat je van jongs af aan geleerd hebt dat het blauw is is het dus voor jou ook blauw. En kan het dan dus zo zijn dat iemand de wereld totaal anders kan zien als dat ik het doe?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Biologie
3.3K

Antwoorden (13)

Die vraag heb ik me ook wel eens gesteld. Dat zou kunnen verklaren waarom sommige, in onze ogen, geen kleuren kunnen combineren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Topvraag: zelf zie ik heel af en toe 's morgens als ik wakker wordt de eerste 20 seconden alleen maar Z/W. Rare ervaring, je went er namelijk nooit aan. Ik wacht zinvolle antwoorden af en duik er ook even in...
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De kleur-receptoren (kegeltjes) in onze ogen werken alleen als er voldoende licht is. In het donker werken andere delen van onze ogen (staafjes) die alleen lichtsterkte kunnen meten (i.e. zwart-wit zien). Het zou mijn gok zijn dat het in uw geval simpelweg even duurt voordat de omslag van zwart-wit (er was immers geen licht toen u uw ogen dichthad) naar kleur weer gemaakt is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Er zit inderdaad een vertraging in de kegeltjes, die hebben gewoon iets langer nodig om wakker te worden. Dank voor je toelichting.
Ik denk dat door je persoonlijke emotie en voor ieder ander uniek mens een kleur anders word gezien.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dit is een bekende vraag en het is een mogelijkheid dat we alles anders zien.
Maar, ( de leuke maar! ) aangezien we redelijk ver zijn met het ontdekken van het menselijk lichaam kunnen we vermoeden dat we alles hetzelfde zien. Echter, hersenen zijn nog erg complex, dus er is een mogelijkheid dat die er iets mee doen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Het vermoeden, doordat elk oog hetzelfde principe etc heeft. ( voor als je dat niet begreep )
Ik denk het wel anders zouden die plaatjes om vast te stellen of iemand kleurenblind is ook niet werken.
Ook zie je dat bepaalde kleuren (bv blauw) vaak door de massa beschouwd als aangenaam. Denk aan casemods met blauwe CCFL's enzo.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik merk vaak dat andere mensen de kleuren van hun televisie "feller" of "harder" hebben afgesteld dan ik. Ik weet niet hoe ik het beter kan omschrijven. Mijn ervaring is dus, dat mensen de kleuren van de televisie anders ervaren dan ik. Het gaat hierbij overigens om kleine verschillen, niet zoals het verschil dat jij noemt, tussen "blauw" en "rood".
Antoni
15 jaar geleden
Dit is iets wat we simpelweg niet kunnen vaststellen, omdat kleur een persoonlijke ervaring is.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Inderdaad. We nemen allemaal dezelfde licht frequenties waar en we noemen allemaal die frequenties bij dezelfde naam dat wil nog lang niet zeggen dat ieders hersenen de kleuren op dezelfde manier invult. Misschien is dit wel de reden dat we met z'n allen zo uiteenlopende smaken hebben voor kleuren :)
Over het algemeen mag je denk ik wel aan nemen dat we ruw weg dezelfde 'software' gebruiken dus ik denk op zich dat we allemaal de kleuren hetzelfde invullen maar idd: dat hoeft voor zover ik weet niet zo te zijn......
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik merk wel vaak verschil van kleurbenoemen (als ik het zo even kan zeggen) door mannen en vrouwen. Het gaat dan voornamelijk om de kleuren van grijs blauw en groen. Niet de felle kleuren natuurlijk, maar zo'n beetje de overgang van de een naar de ander.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
In de basis is het onderscheidend vermogen voor kleuren (en andere prikkels zoals tast, smaak en geluid) bij alle mensen identiek. Kleuren zien is in zoverre van belang, dat het oorspronkelijk mensen vertelde of vruchten rijp waren, of een plant blauw was (meestal giftig; daarom eten we niet graag blauw), en zo voort.

Hoe de hersenen die onderscheide prikkels vervolgens interpreteren, tja... Wat proef _jij_ als je zoet proeft? Is dat hetzelfde als wat ik proef? Dat is niet vast te stellen. Dat geldt ook voor kleuren.
De uiteindelijke beleving van de oorspronkelijke waarneming is een interpretatie, is dus persoonlijk en is onvergelijkbaar.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De naam van de kleur is aangeleerd gedrag. We hebben nu eenmaal afgesproken dat we rood rood noemen en blauw noemen we allemaal blauw. Daarnaast hebben een hoop mensen moeite om kleuren te onderscheiden. Vooral combinatie als donkerbruin/donkerblauw en zwart of rood en bruin. (Kleurenblindheid) Dit is een algemeen geaccepteerd fenomeen. Maar het gaat verder. Zo blijkt dat getuigen van eenzelfde gebeurtenis verschillende verklaringen zullen afgeven over bijvoorbeeld de kleur van een jas , fiets, broek enz. Dit heeft te maken met hoe we ons op dat moment voelen, de hoek vanwaar we naar de gebeurtenis kijken, afstand lichtval e.d.
Dus een korte samenvatting, nee we zien niet allemaal de kleuren hetzelfde. Niet per definitie, het kan natuurlijk wel voorkomen.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Ik merk dat mensen heel de tijd om de essentie van de vraag heen blijven draaien en alleen de mening delen dat we misschien allemaal rood "rood" hebben leren noemen en blauw "blauw", maar nergens wordt echt ingegaan op de mogelijkheid of iemand anders "rood" wel op dezelfde manier ziet als ik rood zie.

Er zijn 2 denkrichtingen die ik kort wil verkennen.

1. Hoe werkt het waarnemen van kleuren fysiologisch gezien? Er zijn bij mijn weten 3 typen "kegeltjes". Fotoreceptorische cellen op het netvlies die speficiek functioneren om kleur waar te nemen. Elk van deze 3 typen neemt een ander deel van de waarneembare golflengtes tot zijn rekening.
Verschillende mengvormen van activiteit van deze 3 typen zorgen voor de mogelijkheid om alle kleuren waar te nemen.
In feite is het waarnemen van kleuren dus een "setje" impulsen van verschillende soorten fotoreceptor cellen, die het brein vervolgens interpreteert en we ons bewust worden van een kleur.
Dat leren interpreteren van het brein gebeurt vanaf dat we geboren worden, en hoe de verbindingen in de visuele cortex uiteindelijk gelegd worden zal nooit identiek zijn bij 2 verschillende mensen. Dat brengt me bij denkrichting 2.

2. Wat is waarneming precies, en in hoeverre is die bij mensen onderling hetzelfde (omdat de hersenen bij alle mensen ongeveer hetzelfde inelkaar zitten), of verschillend (omdat de verbindingen tussen alle miljarden neuronen in onze hersenen per mens vershillen).
De basisfunctionaliteit van onze hersenen is volgens mij identiek, maar het is door "associatie" van sensorische impuls, met andere associaties die in ons geheugen zijn vastgelegd, dat we betekenis geven aan alles wat we waarnemen. Dus wat dat betreft zou ik zeggen, ja, volgens mij ziet kleur er voor iedereen anders uit. Dat zou ook verklaren waarom sommige mensen andere emotionele waarde toekennen aan kleuren dan andere mensen. Of zich meer aangetrokken voelen aan een bepaalde kleur.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Antoni
15 jaar geleden
"Ja, volgens mij ziet kleur er voor iedereen anders uit door de associaties die we maken." Dat lijkt mij jouw conclusie. Maar ik heb de indruk dat je tegelijk meent dat de verschillen die er zijn, niet zodanig groot zijn, dat de één "rood" ziet en een ander "blauw". Zo'n grote verschillen als de vragensteller noemt: "Ziet iemand de wereld totaal anders dan ik?." bestaan dus niet tussen mensen. Overigens een compliment voor je typefout in "specifiek". "Speficiek" vind ik een heel mooi "nieuw" woord...
Frida (Abba) zong het al in 'To Turn The Stone': 'But do we see the same through different eyes?' (Fragment 1.01 op bijgevoegde link)