Spinnen katten omdat ze tevreden zijn?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
XiniX heb je een kater dat je zo over katten zit te mauwen?

Het beste antwoord

meestal wel, maar ook bij pijn kunnen ze spinnen.
ik heb eens samen met een vriend gewacht op de dierenarts, die z'n kat zou gaan euthanaseren ivm botkanker.
ik heb nog nooit een kat zo hard horen spinnen, hij ging maar door :(
Rieneke1
14 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Afhankelijk van de hoogte van het spinnen, kan dit zijn omdat ze tevreden zijn. Maar bij lager spinnen kan dit duiden op onvrede en/of angst.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja, maar ook bij extreme pijn.
AWM
14 jaar geleden
De meningen zijn nogal verdeeld, ik plak even een stukje wikipedia:

e meeste katachtigen kunnen spinnen, maar alleen de huiskat kan spinnen bij het uitademen en inademen. Andere katachtigen zoals een leeuw kunnen dit alleen als ze uitademen. Van de grote katachtigen spint alleen de tijger niet.[bron?]

Doorgaans wordt het spinnen van een kat ervaren als een uiting van tevredenheid en vriendschap. Deze aanname is gebaseerd op de ondervinding dat katten spinnen wanneer ze geaaid worden en mensen het aaien als een uiting van affectie beschouwen. Sommige katten spinnen ook als ze aan het eten of spelen zijn, of als ze gewoon in de zon of op een fijn plekje liggen.

Toch is het niet helemaal duidelijk of katten wel om die reden spinnen. Katten spinnen namelijk ook wanneer ze zenuwachtig zijn, zich ongemakkelijk voelen of pijn hebben, en bijgevolg misschien om leed te verzachten of om een uiting te geven van onderwerping. Spinnen zou de pijn stillen.

Andere theorieën zeggen dat katten spinnen wanneer ze aandacht krijgen, willen, of nodig hebben. Nog een andere theorie zegt dat katten met spinnen het signaal willen uitzenden dat ze geen bedreiging vormen (Leyhousen).

Ook bestaat er een theorie dat katten spinnen omdat het laagfrequente geluid hun botten zou verstevigen [2]
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gespin is een onophoudelijk gesnor dat uit de gesloten bek van de kat komt, doordat hij zijn stembanden laat trillen. Alle huiskatten spinnen ook al hoor je dat niet altijd. Ze beginnen ermee als ze een week oud zijn en melk drinken bij hun moeder. Volwassen katten spinnen met twee of drie tonen. Meestal spint een kat van plezier, maar dat is niet altijd zo.