kunnen dieren ook aids krijgen?

zoals paarden? die fokken ze, maar een hengst dekt meerdere merries. krijgt die dan een aids?? of met andere dieren... leeuwen, honden...

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
4.2K

Het beste antwoord

Naast mensen-AIDS bestaat er ook katten-AIDS en apen-AIDS.

AIDS is de ziekte. Het virus dat die ziekte veroorzaakt, wordt HIV genoemd bij mensen: Human Immunodeficiency Virus.

Bij katten heet het virus FIV: Feline Immunodeficiency Virus.

Bij apen heet het virus SIV: Simian Immunodeficiency Virus.

Je ziet dat het eerste woord steeds de verengelste Latijnse naam van de geïnfecteerde soort is.
Cryofiel
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

helaas kan ik uit ervaring zeggen dat katten ook aids (fiv) op kunnen doen.
deze fiv heeft niets te maken met mensenaids (hiv), en is dan ook niet overdraagbaar naar mensen.
vooral bijtwonden kunnen ads overbrengen, vandaar dat vooral ongecastreerde katers risico lopen.
ook sexueel contact (nekbeet) kan het virus overbrengen.
mijn twee aids-katten kregen, door de lage weerstand, vaak oogontstekingen, ontstekingen in de bek, en diarree.
op een gegeven moment stapelen de problemen zich zodanig op, dat in laten slapen nog de enige optie is.
mijn katten zijn maar 8 en 11 geworden.
Rieneke1
12 jaar geleden
Bij mijn weten is het virus zelfs van apen overgebracht op de mens.
Welke handelingen daar voor nodig zijn geweest is m.i. niet moeilijk te raden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, je loopt zo een apenbeet op van die agressieve beestjes! :-))))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waatschijnlijk heeft het SIV virus zich eerst moeten muteren alvorens het überhaupt een mens kan aantasten nadat deze seksueel contact heeft gehad met een primaat.