Een lieveheersbeestje is rood met zwart als een soort waarschuwing. Die rood met zwart kleurencombinatie zie je vaak bij giftige dieren en insecten. Handig, want andere dieren zien dan dat een dier giftig is en laten het dan vaak met rust.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

de stippen van een lieveheersbeestje zijn net zoiets als de strepen bij een zebra of de kleuren van papegaai.
het hoort gewoon bij het beestje.
er is dus geen waarom.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De stippen van een lieveheersbeestje gelden in de natuur als waarschuwings stippen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Lieveheersbeestjes hebben stippen met kleuren die in de natuur gelden als waarschuwingskleuren (rood of geel met zwart).
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De natuur kent zijn eigen taal.
Alle kleuren die je ziet hebben een functie, veelal is het een truckje van het diertje zelf om minder op te vallen.
Maar veel kleuren, strepen, vlekken en stippels, vertellen de omgeving iets van zich zelf, het is een soort taal.
Rood met zwart en geel met zwart, betekenen pas op ik ben gevaarlijk en/of giftig, mij moet je niet opeten.
Leuk is te vermelden dat er insecten zijn die deze kleuren ten onrechte gebruiken om niet opgegeten te worden, maar helemaal niet giftig zijn!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Zijn de lieveheersbeestjes wel giftig of die ook niet?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ja zeker, die zijn giftig, zelfs als je ze oppakt komt er een viese gele stof naar buiten dat giftig is.
Roofdieren vinden rood met zwarte diertjes vies.
Dat hebben ze over vele generaties geleerd - op de harde manier. Rood met zwarte diertjes zijn namelijk hardstikke giftig. De verre voor-voor-voor-ouderroofdieren die wel rood-zwarte beestjes aten werden daardoor niet erg oud. Maar roofdieren die zwart-rood er sowieso al niet erg smakelijk uit vonden zien, die werden wel oud: oud genoeg om kindertjes te krijgen. En iedereen weet dat kinderen op kun ouders lijken: die houden dus ook niet van rood-zwart. Vandaar dat nu alle roofdieren rood met zwarte diertjes vies vinden. En da's mooi handig voor die lieveheersbeestjes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat geven toch aan hoe oud ze zijn?
Dat had ik tenminste gehoord van iemand :S
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die stippen zijn een duidelijke waarschuwing en willen zeggen: Pas op,ik ben NIET de GGWT!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
GGWT?