Kan een pop (rups) overleven zonder cocon?

In ons verblijf in Zweden hadden wij een rups in een cocon gevonden tegen een muur. Mijn vader wou die weg uit het huis, dus heeft hij die rups samen met de cocon van de muur proberen te halen. De pluizige cocon was moeilijk van de muur te krijgen. Mijn vader probeerde het er toch af te krijgen waardoor er per ongeluk een gat in de cocon was gekomen waardoor de cocon meteen ineen zakte (waarschijnlijk omdat de lucht eruit ging). Ik heb deze rups buiten gelegd. Kan deze overleven zonder cocon?

Toegevoegd na 5 minuten:
We gaan enkel in de vakantie naar Zweden, dus enkel dan kan ik de rups controleren. Als ik de pop aanraak of verzet, beweegt er niets. Die keer wanneer we de cocon van de muur haalden, bewoog deze wel nog. Dus ik weet niet of deze nog leeft.

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
1.9K
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Een rups beweegt niet zolang hij in z'n cocon zit (soort winterslaap). Dus dat ie niet bewoog, kan wel kloppen.
Poet
9 jaar geleden
Kan zeker niet overleven
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Welke periode van het jaar was het?
nounka
9 jaar geleden
Persoonlijk ken ik iets meer van kevers, maar enkele soorten vlinders heb ik toch ook al grootgebracht... Veel hangt af van welk type (soort ) vlinder het was.
En ook van hoe groot het gaatje was / rups in restant van cocon zit. Er zijn vlinders die bij het minste dat je de cocon prikt ( om op te hangen of zo ) en je zit iets verkeerd, ze snel sterven.
Er zijn vlinders die het overleven als de cocon iets opengaat zolang ze zelf maar in het 'omhulsel' blijven zitten. Hoe het dus met jouw vlinder zal gesteld zijn tegen dat je terug in Zweden bent,... geen idee. En voorspellingen kan ik daarover niet maken. En eventjes extra, het is niet zo dat alle 'rupsen' ook vlinder worden. Ikzelf heb deze zomer een nestje 'rupsen' gevonden dat ik wel wilde opvoeden. Na wat zoekwerk ontdekte ik dat het een soort sluipwespen zouden worden.

Het beste antwoord

Zie ook mijn reactie.

Maar het antwoord op je vraag.

Er zijn vlinders die bij het minste dat je de cocon prikt ( om op te hangen of zo ) en je zit iets verkeerd, ze snel sterven.
Er zijn vlinders die het overleven als de cocon iets opengaat zolang ze zelf maar in het ‘omhulsel’ blijven zitten.
Dus als het een gaatje was en de cocon viel in. Dan kan hij het overleven als hij tot de tweede soort behoort. En dat kan je enkel zeggen als je weet welke vlinder het zou worden.

Als de cocon echt helemaal weg was... dan betwijfel ik het ten zeerste. Want in de cocon gaat de rups een 'papje' worden. Uit dat papje word de nieuwe levensvorm (vlinder) samengesteld. Zie het als een tweede geboorte.
Als dat papje nergens inzit dan loopt het gewoon uit elkaar en kan de vlinder niet worden gevormd.

Toch is er nog kleine kans dat de rups ( als ze leefde, het weer goed is, ze een goed plekje vind en ze pas bezig was met haar cocon te maken. ) een nieuwe cocon zal maken en toch vlinder word.
nounka