wat is de benaming van dit onderdeel van mos?

zie de foto. Hoe noem je die kleine groene dingen onderaan? En de stengel, heeft die nog een speciale naam?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.1K

Antwoorden (2)

Het zijn de sporendoosjes, waar later als ze rijp zijn, de sporen uitkomen.
Mos hoort tot de sporenplanten netzoals de varens en de paardestaarten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad. Prima antwoord Ed!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Al de 'dingetjes ' op steeltjes zijn sporendoosjes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zijn de bladrozetjes van het mosplantje, de groene delen dus, ( soort blaadjes) om te assimileren.
Zonder deze groene delen, kan het mosplantje niet zelfstandig leven.
De mossen behoren tot de meest primitieve planten op het land. De eigenlijke mosplant wordt gevormd door de gametofyt (1n), het onderste gedeelte van de plant. Deze lijkt te bestaan uit kleine blaadjes, dit zijn echter geen bladeren zoals je die bij de hogere planten vindt. De blaadjes bij mossen ontstaan door enaties en niet door overtopping, planatie en webbing (zoals bij de hogere planten).
Op de gametofyt zitten gametangia (antheridia en archegonia). Na de bevruchting ontwikkelt zich op de mosplant een diploïde (2n) sporofyt, die bij mossen sporogoon wordt genoemd. Deze sporogoon bestaat uit de sporangiumsteel (de stengels die je op de foto ziet) en het sporangium (het sporendoosje dat er aan hangt). De sporofyt blijft levenslang verbonden met de gametofyt.