Hoeveel bewustzijn heeft een mossel?

Gisteren lekker mosselen gegeten. Daarbij heb ik toch weer minstens honderd van die rakkertjes in de pan gegooid en levend gekookt. Massamoord!
Wat bij mij de vraag deed rijzen: realiseert de mossel zich dat hij eraan gaat en voelt hij daarbij ongemak of zelfs pijn? Of is zijn breintje zo minuscuul dat het allemaal aan hem voorbij gaat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
12.4K

Het beste antwoord

. Slakken, mosselen en garnalen kunnen ook geen pijn ervaren. En zelfs een kreeft die schreeuwt als hij in kokend water wordt gegooid, voelt geen zier. Het zenuwstelsel van deze ongewervelde dieren is gewoonweg te simpel. Zo simpel dat ze geen benul hebben van wat er gebeurt. En als ze geen bewustzijn hebben, kunnen ze ook niet lijden, redeneren de onderzoekers.
.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Een kreeft die schreeuwt voelt geen pijn?
En hoe weten ze dat?

Hun zenuwstelsel is misschien wel simpeler, maar niet afwezig, dus ze voelen zeker wel pijn.
Van mosselen weet ik het niet.