Hoe zit de anatomie van de pijnappelklier?

Ze zeggen dat het zogenaamde 'derde oog', daadwerkelijk iets wegheeft van een oog, alleen kan ik nergens een plaatje vinden van de anatomie van het orgaan. (Alleen plaatjes van het brein, met in het midden inderdaad die pijnappelklier.)

Toegevoegd na 1 minuut:
Waarin komen die klier en een oog overeen?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
1.3K

Antwoorden (2)

In bijlage de link naar de afbeelding voor uitleg en de afbeelding van de hypofyse of pijnappelklier.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waar staan de getallen voor?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De uitleg kan u vinden in de bijgevoegde link.
http://spiritualiteit.paginablog.nl/spiritualiteit/2011/10/bookmark_the_permalink_autisme.html
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Die man heeft het alleen maar over zijn healings en zijn engelen. Ik wil weten waar de pijnappelklier uit bestaat, en waarom het het derde oog wordt genoemd.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Sorry, inderdaad epifyse.
Ik heb u alles bezorgt wat in uw vraag stond, u had de vraag dan wat duidelijker moeten stellen en dat het iets weg heeft van een oog lijkt mij overduidelijk.
De epifyse is belangrijk bij de dagelijkse lichtafhankelijke cyclus van het bioritme die wordt geregeld door melatonine, dat in de pijnappelklier wordt gevormd. Bij veel primitieve diergroepen bevat de epifyse lichtgevoelige cellen, die gevoelig zijn voor langzame veranderingen in lichtintensiteit. Bij ons zijn deze cellen verhuisd naar het oog, maar onderhouden ze nog steeds hun communicatie met de epifyse. De hormoon producerende cellen lijken ook vrij veel op cellen van het netvlies, waardoor men denkt dat de cellen afkomstig zijn van dezelfde stamgroep.
De melatonine producerende cellen hebben zeer dunne uitlopers naar het omringende bindweefsel met bloedvaten, waar ze hun product kwijt kunnen. Neuronen zijn vrij schaars in de pijnappelklier. Verder zijn er nog antigen presenterende cellen en bindweefsel.