Kunnen insecten reageren op muziek?

Hoe ervaart een insect muziek? Is dit voor hen gewoon een constante irritatiebron van decibellen en frequenties, een alarmsignaal of juist gewoon muziek?

Kunnen zij een fysieke of psychische reactie ontwikkelen naar aanleiding van het horen van een lied? Of zijn de hersentjes niet complex genoeg om ritme te herkennen?

Dat zullen wij als mens moeilijk kunnen beantwoorden, maar is er ooit een soort onderzoek naar gedaan of iets dergelijks?

Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
in: Biologie
1.1K

Antwoorden (1)

Er zijn meer dan tientallen duizenden soorten insecten en waarschijnlijk nog meer die niet zijn ontdekt. Het is daarom niet wijs om aan alle insecten te refereren als dezelfde eigenschappen hebbende.

Masr het antwoord is kortom ja, sommige soorten kunnen wel horen en maken juist muzikale geluiden onderling als onderdeel van paringsgedrag, voortplanting, vijand schrikken, of ontvluchten ed.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord zkr999, Klopt, elk insect heeft natuurlijk een andere manier van reageren. De soorten die zelf 'muziek' maken doen dat echter als onderdeel van natuurlijk gedrag, kunnen zij ook door middel van bijvoorbeeld gedragsverandering reageren op niet-natuurlijke geluidselementen van buitenaf, zoals de muziek van de mens?