Wat is de theorie van Lamarck?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
2.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Grappig, hier hadden we het ook nog over in een andere vraag: http://www.goeievraag.nl/vraag/reageert-gen-veranderde-leefomgeving-dmv.203178

Het beste antwoord

De theorie

De theorie stelde dat organismen kenmerken, die ze verwierven tijdens hun leven, konden doorgeven aan hun nageslacht. Hiervoor steunde Lamarck op twee waarnemingen die destijds algemeen als waar gezien werden:
Het al of niet gebruiken van bepaalde kenmerken zorgt ervoor dat ze verder ontwikkeld worden of juist verloren raken.
Kenmerken van voorouders worden doorgegeven aan het nageslacht.

Voorbeelden

Giraffen die hun nek moeten rekken om bij bladeren van hoge bomen te raken, zouden vanzelf een sterkere en langere nek krijgen. Hun nageslacht zou een iets langere nek hebben.
Een smid die hard werkt, krijgt sterkere armspieren. Zijn zonen zouden bij het opgroeien ook zulke sterke armspieren krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Zijn theorie stelde dat eigenschappen van organismen die ze tijdens hun leven aannemen doorgegeven worden op volgende generaties. Ik kan me van mijn biologieboek een voorbeeld herinneren van de giraf. Lamarck dacht dat de lange nek van de giraf was ontstaan doordat giraffen zich moesten uitrekken om bij de bovenste blaadjes van de bomen te kunnen. Hierdoor rekte de nek van de giraf een stukje uit. Elke generatie gaf de langere nek vervolgens door op de volgende generatie waardoor de nek van giraffen uiteindelijk heel lang is geworden. Ik hoop dat je het zo een beetje snapt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nou ik heb het niet van Wikipedia. Ik had jouw reactie nog niet gelezen toen ik antwoord gaf. Ik heb het ooit geleerd met biologie dus daar is mijn antwoord van. Blijkbaar staat er dus op Wikipedia bijna hetzelfde als in mijn biologieboek;).
als aanvulling beweerde lamarck dat een eigenschap die verloren gegaan is niet meer terugkomt in die diersoort, bijvoorbeeld de geslachtelijke voortplanting bij sommige organismen ,deze theorie is nu echter achterhaalt daar bij sommige oribatei waargenomen is dat e eigenschap om geslachtelijke voortplanting weer is teruggekeerd .
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar de theorie van Lamarck is dus onzin. Eigenschappen die organismen tijdens hun leven verwerven kunnen niet doorgegeven worden aan de nakomelingen. Tenzij je het over mutaties hebt in het DNA van cellen van geslachtsorgaan.