Zijn er ergens in de wereld al eens een keer mensen gekloond ?

Bij dieren (schapen, koeien, muizen, apen) is het al vele malen goed gelukt. In 'beschaafde' landen zijn er bezwaren van ethische aard, maar is er in landen waar men daar minder zwaar aan tilt al eens pogingen gedaan en zo ja met welk resultaat?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
6.6K

Antwoorden (9)

Eigenlijk kloont men al mensen in de vorm die wij niet verwachten of kennen. Men gebruikt o.a. muizen om oren te klonen en andere lichaamsonderdelen. Maar echte mensen in zijn geheel, wie zal het zeggen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Even gezocht op internet en gevonden:
http://www.rtl.nl/(/actueel/rtlnieuws/buitenland/)/components/actueel/rtlnieuws/2002/12_december/27/buitenland/kloonbaby-geboren.xml
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ze zeggen van niet, maar wie weet??????
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je kunt voor heel veel geld toch jezelf laten klonen als je een kind wilt heb ik gehoord?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In 2009 beweerde de Amerikaanse fertiliteitsdokter, Panayiotis Zavos, dat hij eerste pogingen had ondernomen in het klonen van mensen door het plaatsen van 11 gekloonde menselijke embryo's bij vier vrouwen. Het zou niet tot een zwangerschap hebben geleid. Bewijs van deze poging ontbreekt echter.

Officieel zijn er tot op heden geen mensen gekloond en er zijn ook geen proeven in deze trend bezig. In veel landen geldt trouwens een verbod op het klonen van mensen.

Technisch is de wetenschap wel in staat om een menselijke kloon te maken. Men weet echter niet wat de gevolgen voor deze -van origine gekloonde- persoon zullen zijn. Het eerste gekloonde schaap, Dolly, stierf immers voortijdig met versnelde verouderingssymptomen. Vooraleer men het precieze effect van klonen kent, is het ten zeerste onverantwoord een mens te klonen.

Theoretisch is het dus mogelijk dat er al mensen gekloond werden, maar (nog) niemand heeft hier melding van gemaakt.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Je zegt dat het bij schapen al meermaals gelukt is, maar iedereen kent schaap Dolly. Wij leerden in college dat zij de enige overlevende was uit een trial van 217 schapen, dus dat is een slagingspercentage van 0,46%!! HEEEEL erg weinig dus.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Uiteraard, ook in zgn. beschaafde landen, maar dat gaat niemand aan de grote klok hangen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hangt er van af wat je onder klonen wil verstaan. Als je een van een menselijke zygote in pre-morulafase één of meer cellen afsplitst, kunnen deze vaak nog uitgroeien tot een volwaardig individu. Genetisch dus een kloon van het origineel. Als je klonen interpreteert als er repliceren van een mens in latere fase, is er nog een grijze zone tot na de blastulafase. Bepaalde niet gedifferentieerde cellen kunnen dan nog afgesplitst worden en verder uitgroeien. De blastula (het origineel) is dan wel om zeep, maar met veel geluk heb je een levensvatbare kloon. Hier ben je natuurlijk niets mee vooruit. Als het gaat om het klonen van kinderen of volwassenen, staat men nog niet zo ver. In sommige Aziatische landen waar op gebied van genmanipulatie zowat alles toegestaan is, heeft men al een keertje beweerd dat het geluk was. Later bleek het bedrog te zijn. De techniek die men bij schapen à la Dolly toepast, is niet 100% klonen. Men verwijdert eerst de kern uit een eicel. Daarna brengt men hier de kern van een stamcel of een volgroeide cel van het individu dat men wil klonen in. Met wat elektrische schokken en andere trucjes tracht men dan de deling op gang te trekken. In de eicel zit echter ook een beetje erfelijk materiaal (rna). Als het lukt, heb je dus niet een echte kloon. Het fenotype kan soms sterk afwijken. Blijft er nog parthenogenese. De "onbevlekte ontvangenis". Hierbij groeit een eicel van een vrouwelijk individu zonder bevruchting uit tot een volwaardig individu, dat dan een perfecte kloon van de moeder is. Zou bij zoogdieren niet kunnen omdat onze voortplantingscellen haploid zijn. Versmelting is nodig om tot de nodige paren te komen. Mijn prof beweerde ooit dat dit bij de mens in één bestudeerd geval zou voorgekomen zijn, in Ierland. Er zou bij de mitose/meiose iets fout gelopen zijn waardoor een diploide eicel zou ontstaan zijn. Uit privacyredenen zou dit geheim gehouden worden. Te veel (bij)gelovigen zouden hier mogelijk een vrouwelijke versie van de messias in willen zien. Persoonlijk denk ik dat het gewoon een leuk verhaal is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, niet GEkloont. Maar eeneiige tweelingen zijn technisch gezien klonen #WADT