welk groen slootdier is dit?

Dit was bijvangst toen we kikkervisjes uit de sloot haalden. Ik heb 'm zo goed mogelijk geprobeerd na te tekenen. Het is groen en hij leeft in het water.

Toegevoegd na 1 minuut:
Hij is ongeveer 2 cm groot

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
1.6K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
+1 voor je tekening :-)
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
inderdaad, mooie en duidleijke tekening!

Antwoorden (1)

Dat is de larve van een waterjuffer. Zie maar: http://www.bioplek.org/organismen/dieren/ongewervelden/insecten/libellen/CRW_6857.jpg
Amadea
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Waterjuffers zijn één van de twee onderordes van de orde Libellen. Eén van de kenmerken van deze insectenlarven is hun "vangmasker". Bij de tweede onderorde is dat vangmasker nog duidelijker te zien: dat is mijn avatar, zie hiernaast.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Klopt niet met de tekening. Kijk eens naar de staart en de voelsprieten.
De larve van waterjuffer heeft 11 segmenten en een zeer klein borststuk. Op de tekening staan 5 segmenten en een totaal ander borststuk.
Amadea
8 jaar geleden
Geef jij dan een beter antwoord, fader?! Raar trouwens dat ik nu, twee uur later, pas een notificatie hierover ontving!
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Het is niet omdat ik geen antwoord geef, dat ik geen opmerking mag maken. Maar hetgeen ik beweerde lijkt me wel duidelijk. Als ik de tekening en jou foto naast elkaar leg, zijn enkel de poten en de vorm van de kop identiek. Ik neem echter aan, dat de tekening correct is, aangezien die maker ervan toch over talent bezit.
Ik ben aan het zoeken geweest, maar ik heb nog niets gevonden. Wat ik raar vind? Dat de vragensteller nog geen reactie heeft gegeven.