Waarom wordt kurk steeds schaarser?

Mijn wijnhandelaar vertelde me dat ze tegenwoordig schroefdoppen en rubberen kurken gebruiken omdat het kurk zo duur is geworden. Doordat het dus steeds schaarser is.
Ik begrijp dat niet. Je kan toch gewoon nieuwe kurk bomen planten?
Of was het een broodje aap verhaal van mijn wijnhandelaar?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Biologie
3.8K

Het beste antwoord

Kurk komt van een boom. Het is de schors van de kurkeik om precies te zijn.
1. Voordat de kurkeik rijp is om goede kurken te produceren is de boom 30 jaar verder. De boom wordt geschild en daar worden kurken van gemaakt. Ongeveer negen jaar daarna is de boom pas weer rijp om geschild te worden.
Je kan je voorstellen dat hier aardig wat tijd en geld in gaat zitten voor een kurkboer.

2. Ook is het zo dat over de hele wereld totaal, steeds meer wijn wordt gedronken. Deze extra vraag naar kurken heeft in het verleden de prijs van kurk erg opgedreven.

3. Er zit nog een nadeel aan kurk, het laat lucht door. Dit betekent dat ongeveer 1 van de 200 flessen bedorven is. Als wijn niet horizontaal wordt opgeslagen is het aantal bedorven flessen groter.

4. Een plastic kurk is goedkoper om te produceren, en laat geen lucht door. Bederf wordt minimaal.
Je kan je na de plastic kurk (als er toch geen echte kurk meer in zit) voorstellen dat een schroefdop het gebruiksgemak vergroot.

Dit zijn de redenen dat vooral dure wijnen de traditie van de echte kurk volhouden, dat hoort er nou eenmaal bij en past bij de beleving die je van een dure wijn hebt.

Maar voor de prijsvechter is een alternatief in de vorm van een kunststof kurk of schroefdop vele malen goedkoper.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

2 redenen:
1. kurk is een natuurproduct en dusdanig schaars.
2. Kurk heeft een groot nadeel: er kan een schimmel ontstaan dat de wijn aantast.
Schroefdoppen en rubberen kurken hebben het tweede nadeel niet en zijn daardoor gunstiger voor de wijnhandelaren. Het heeft een aantal jaren geduurd, maar tegenwoordig zijn steeds meer mensen overtuigd dat schroefdoppen en rubberen kurken meer voordelen dan nadelen hebben.
Het idee dat alleen natuurlijke kurken beter zouden zijn voor wijnen is inmiddels ook achterhaald. Vandaar dat zelfs de betere wijnboeren kiezen voor de alternatieven.
Absoluut geen broodje aap verhaal!
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Dat klopt niet. Een plastic 'kurk' kost twee maal zoveel als een 'kurken kurk'. En er is ook geen tekort aan kurk in de wereld.
Een paar procent van de wijn bederft door aantasting van de kurk. Dat heb je bij plastic niet.
Het heeft wel een milieunadeel: kurk is uitstekend biologisch afbreekbaar en plastic niet.
Eigenlijk is een schroefdop het beste, maar heel veel mensen associeren dat met goedkope wijn, dus dat verkoopt niet goed.
AWM
15 jaar geleden
Zo'n beetje alle 'natuurproducten' ter wereld worden schaarser vanwege de overbevolking. Bronnen die dan nog voldoende groot zijn of een goedkopere vervanging zijn, hebben dan meer kans.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Desondanks het gevaar op schimmel zal elke oenoloog wijnflessen met kurk verkiezen. Kurk is nog niet schaars .