Hoeveel menselijke genen zijn er?Hoeveel menselijke eiwitten zijn er? Kodeert elk gen voor 1 eiwit?

Klopt de som?

een maand geleden
in: Biologie
Calderon
een maand geleden
Hoeveel menselijke eiwitten zijn er? Coderen de circa 20000 ewit-coderende genen elk voor 1 eiwit? Klopt de wiskunde?

Antwoorden (1)

Het aantal genen dat voor een eiwit codeert is circa 20.000. Daarnaast zijn er zo’n 40.000 genen die alleen coderen voor RNA; een deel daarvan is voor ribosomaal en transfer RNA, van de rest is onduidelijk is of dit een functie heeft.
tinus1969
een maand geleden