Intuïtie is gebaseerd op kennis die je hebt. Maar je maakt er op een onbewuste manier gebruik van.
Intuïtie kan je zeggen dat een persoon " betrouwbaar" of "onbetrouwbaar" is.
Binnen je beroep kun je door veel ervaring " intuïtief" te werk gaan.

Instinct is gebaseerd op een deel van onze hersens dat aan dieren gelijk is. Instinct is gebaseerd op lijfsbehoud. Je doet dit zonder na te denken.
Instinctief trek je je voet weg als je iets laat vallen.
Instinctief doe je je ogen dicht als er koude waterspetters op komen.
Erna55
9 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

*
Intuitie noemen we ook wel onderbuikgevoel of zesde zintuig. Het is een gevoel dat we niet kunnen verklaren met onze normale vijf zintuigen. Op de een of andere manier pikt ons lichaam en ons bewustzijn signalen op uit de energie om ons heen:

1. Je denkt aan een vriendin en plotseling belt zij je op.
2. Je intuïtie zegt dat je met een onbekende moet spreken en deze persoon wordt later heel belangrijk in je leven.
3. Je ontmoet iemand en je krijg direct het gevoel dat deze persoon al heel lang kent.

*
Instinct is een reflex. Het is alles dat je lichaam automatisch en onbewust doet. Je hebt er nauwelijks controle over. Bijvoorbeeld:

1. Je ziet een bus op je afkomen en je springt weg zodat deze je niet raakt.
2. De doktor slaat met een hamertje op je knie en je onderbeen komt automatisch omhoog.
3. Als er bij het douchen water in je oog komt, doe je altijd je ogen dicht.
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Amadea
9 jaar geleden
Wij vermelden in zo'n geval altijd wat de bron is: http://www.newstart.nl/blog/wat-het-verschil-tussen-gevoel-emotie-intuitie-en-instinct/
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Intuïtie heeft niets te maken met een of ander onverklaarbaar 'extra zintuig' (zie antwoord van Erna55)
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
Amadea, inderdaad, maar -ik weet niet hoe het komt- ik kon geen bron toevoegen op dat moment...
Verwijderde gebruiker
9 jaar geleden
"Instincten moeten bij de mens niet zomaar gelijkgeschakeld worden met reflexen. De ooglidreflex en de kniepeesreflex enzovoort, zijn geen instincten, omdat ze enkelvoudig zijn en niet worden aangestuurd door de hersenen."
http://nl.wikipedia.org/wiki/Instinct_%28gedragspatroon%29