Hoe weet je zeker dat 1 kilo 1 kilo is?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
4.2K
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Goeievraag

Het beste antwoord

In Nederland hebben ze daar een kilo voor dus een echt blok wat 1 kilo weegt. Je mag hem amper aanraken want dan word hij zwaarder ja echt! Dit was eens bij DWDD. Ik zoek de aflevering al voor je hier: http://tvblik.nl/de-wereld-draait-door/26-januari-2011
Het was 26 januari 2011. Hierin vertellen ze alles!
Veel kijkplezier
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat bedoel ik sorry

Andere antwoorden (13)

Dit kun je niet zeker weten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
op een erg nauwkeurige weegschaal zetten maar precies precies zul je het nooit weten
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er ligt volgens mij in Frankrijk of ergens een stuk metaal of van een ander matriaal dat precies 1 kg is. Helaas is het door verslijting iets minder geworden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Door te wegen op een weegschaal dat geijkt is.

Er zijn gewichten die precies geijkt zijn, aan de hand van deze gewichten worden weegschalen gemaakt. Zo kun je precies meten of een kilo ook een kilo is.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dit is gewoon vroeger zo vastgesteld en bij bepaalde bedrijven hebben ze een kluis waarin gewichten liggen die op de µg precies zijn(een heel precies gewicht van dus 1,00000000000000 kilogram
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het evenveel weegt als 1 liter water! 1 liter water = 1 kg.

Toegevoegd na 19 uur:
Klopt, de dichtheid is 999972 kg/ m³ * (zie BINAS).
Dus 1 liter water is niet 1kg maar 1 liter water is 999,972 gram. Dus 1 liter water + 1 druppeltje water is 1kg. Ok?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je dat wilt weten dan moet je naar 'Bureau International des Poids et Mesures' in Frankrijk fietsen.
Je kilo daar kalibreren met de standaardkilogram.
Succes!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ga ervanuit dat je kilogram bedoeld. De huidige kilogram is geijkt naar een standaard van platina-iridium uit 1889. Omdat deze zelf 50 microgram is gaan afwijken is de wetenschap op zoek naar een niet fysieke definitie van de kilogram.

In principe kan het bij 1 kilogram alles zijn tussen 1,4 en 0,5 kilogram.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Er is een standaardkilo, dat object weegt precies een kilo. Altijd.
Stel, je raakt hem aan, en er komt 1 gram stof bij (veel te groot getal, maar even makkelijk). Dan weegt het ding dus eigenlijk 1001 gram. Omdat het de standaardkilo is, weegt hij dan per definitie 1000 gram. Dat wil dus zeggen dat een voorwerp dat eerst 1001 gram woog, nu nog maar 1000 gram weegt, terwijl er geen moleculen/atomen verloren zijn gegaan. Een ding dat 1001 kilo is, verliest dus een kilo. Dat is het bizarre van de standaardkilo.

In het dagelijks leven is een kilo wat minder belangrijk om op de microgram nauwkeurig te hebben. Als je een kilo aardappelen koopt, kan dit best een paar gram afwijken. Je slager weegt ook niet precies 1,000 kilo gehakt af, maar dat kan ook 1,030 kilo zijn. En weegschalen daarvoor zijn dan ook niet op de microgram geijkt, de kilo op de weegschaal van de slager/supermarkt kan een paar gram afwijken. Je weegschaal in de badkamer is nog onnauwkeuriger, die weegt tot op de tiende kilo (bij mij thuis), dus dan kan de waarde 50 gram afwijken.

Kortom: je weet nooit zeker of een kilo een kilo is. Zelfs de allernauwkeurigste weegschalen die wetenschappers gebruiken hebben een onnauwkeurigheid, of het nu grammen, milligrammen of picogrammen zijn. De vraag is, hoeveel waarde hecht je eraan?
Of zoals je slager dan zegt: mag het een onsje meer zijn?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In een kluis in Frankrijk ligt het voorbeeld van precies een kilo. Maar volgens sommige onderzoekers is dat voorbeeld lichter geworden. Hoe dat kan is niet bekend.

Om precies te weten hoe veel een kilo weegt, moet er daarom een wiskundige formule komen, vinden de wetenschappers. Voor een liter en een meter bestaat zo'n formule al, alleen voor de kilo is die er nog niet. Daarom vergaderen deskundigen vandaag over de formule.

Tot die tijd telt het voorbeeld in de kluis in Frankrijk. Maar helaas voor de te dikke mensen, veel lichter is de kilo niet geworden. Die weegt ongeveer een zandkorreltje lichter dan 100 jaar geleden...
Bronnen:
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
En nu dan het vervelende deel van het verhaal.
De kilogram van irridium verplatst lucht.
Door de verplaatsing van deze lucht ondervindt het de opwaartse kracht van de verplaatste lucht (wet van Archimedes) Dus is het gewicht van de kilogram AFHANKELIJK van de dichtheid van de verplaatste lucht.
Dus is een kilogrammassa feitelijk iets zwaarder dan een kilogram 9of 9.81 newton)
In feite zou je de kilogram in het luchtledige moeten wegen. Doe je dat niet dan bepaalt de barometer deels het gewicht van de kilogram.
helaas dit is geen onzin.
Omdat Irridium/platina een dichtheid heeft van ruim 20gram/CC verplaatst hij dus ongeveer 1/20 liter lucht, welke ongeveer 1,16 g/l weegt.
Dus is de kilogram in vacuum dan 1000g + 1/20x 1.16G/l=
0.058g zwaarder. dat is 58 mg.
Het lijkt muggenziften (de gegeven waarden zijn bij benadering) maar als je met 1000,000000000 gram komt ga je wel de fout in, behoorlijk zelfs.
Je weet dus niet zeker dat een KG exact 1000.000 mg is,
zonder de exacte omstandigheden te beschrijven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Het kilogram is sinds 1901 de internationale standaardeenheid voor massa en daarmee een van de zeven basiseenheden van het SI.

Een kilogram is gelijk aan duizend gram; kilo is het voorvoegsel voor 1000.

Het SI-systeem definieert dit kilogram als gelijk aan de massa van het internationale prototype, dat van een platina-iridiumlegering is gemaakt en bewaard wordt op het 'Bureau International des Poids et Mesures' (BIPM) (het internationale bureau van gewichten en maten) in het Franse Sèvres. Het internationale prototype is een cilinder van 90 massa% platina en 10 massa% iridium, met een hoogte en diameter van 39,0 mm. Het kilogram is de enige SI-eenheid die is gerelateerd aan een door mensen gemaakt voorwerp in plaats van aan een natuurkundige eigenschap. Het is ook de enige basiseenheid in het SI die een SI-prefix (kilo) in de naam heeft staan. Dit is om historische en praktische redenen zo gehouden; logischer zou zijn het 'gram' als basiseenheid te kiezen.

Officiële kopieën van het standaardkilogram zijn als nationale prototypen beschikbaar. De huidige standaard van Nederland, kopie nummer 53, bevindt zich in het Van Swinden laboratorium van het NMI te Delft. Een vorige massastandaard van Nederland is te bewonderen in het Rijksmuseum te Amsterdam.

Toegevoegd na 4 minuten:
De officiële kilo is niet betrouwbaar, zeggen wetenschappers. De afgelopen honderd jaar is hij lichter geworden. Daarom komt er een nieuwe kilo.

Lichter
Drie jaar geleden ontdekten experts dat het stuk metaal door onbekende oorzaak 50 microgram lichter was geworden dan het gemiddelde van de tientallen kopieën die zijn gemaakt. Dat is ongeveer het gewicht van een zandkorrel. De wetenschap was in rep en roer.

Formule
Inmiddels is er bijna een officiële wetenschappelijke formule die in de plaats gaat komen van de ciliner in Sèvres. Internationale wetenschappers gaan daarover praten bij The Royal Society, de Britse nationale academie van wetenschappen in Londen. De formule is gebaseerd op de constante van Planck, een begrip uit de kwamtummechanica.

Meter
De kilo is de laatste basiseenheid in het Internationale Stelsel van Eenheden (SI) die nog wordt gedefinieerd door een fysieke standaard.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hier nog een link over de opvolger van de kg. Hier zijn de problemen en onzekerheden aangegeven. Het idee is om de kg te definieren als een vast aantal C12 atomen. Hiervoor wordt een bol van silicium gebruikt die zo rond en zuiver mogelijk is. Zo kun je het aantal atomen weten uit het volume van de bol en door te vergelijken met een standaard kg (kopie van de standaard kg) kun je zeggen hoeveel Si atomen er in een kg gaan.