Waar dient vruchtvlees primair voor?

Een perzik kan bijv. zoet en lekker smaken. Maar is de primaire doel van de dit vruchtvlees om als voedsel te dienen voor de pit of voor de verspreiding van de pit? Of nog iets anders?

erotisi
10 jaar geleden
in: Biologie
3.2K

Het beste antwoord

Het vruchtvlees is aantrekkelijk voor dieren die door consumptie van de gehele vrucht helpen bij het verspreiden van de zaden. Het is dus een wijze waarop de plant zich kan verspreiden.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sommig vruchtvlees helpt ook als meststof.
Reddie
10 jaar geleden
Helemaal eens, plus.
Toch werd op de vraag:
"Waarom groeit er geen boom uit de zaden van een klokkenhuis die ik in mijn tuin gooi?"
het onzinnige antwoord:
"De natuurlijke functie van een appel is neervallen, verrotten, en daardoor de voedingsbodem vormen van de zaadjes in het midden (die natuurlijk dan niet echt begraven zijn, maar tegen die tijd wel zijn bedekt door de afgevallen boombladeren."
als beste gekozen.

Andere antwoorden (1)

Het vruchtvlees om het zaad (pit) dient er in eerste instantie voor om deze te beschermen tijdens de groei, Op dit moment is het vruchtvlees dan ook niet zoet. Vervolgens als het zaad zijn rijpheid bereikt heeft komt er in sommige gevallen een functie bij ,het aantrekkelijk maken voor dieren waardoor het zaad beter verspreid wordt. Dit is niet bij alle vruchten het geval, De boltster om kastanjes of noten zijn voorbeelden waarbij de beschermende functie erg belangrijk is (zie de stekels )maar deze barsten gewoon open en worden niet zoet of aantrekkelijk voor dieren. vervolgens vallen de zaden op de grond en kunnen daar weer versleept (dieren leggen een wintervoorrraad aan ) worden of kiemen ter plekke ,na al dan niet een rusttijd nodig gehad te hebben en de omstandigheden gunstig zijn..