Welke zoetstof is het beste voor in de koffie?

Ik hoor allerlei verhalen, dus ik wissel maar af.
Er staan nu bij mij potjes met:

sucrose - maar dat bevat veel kilojoules, en je krijg er gaten van in je tanden;
glucose - maar dat is niet al te zoet;
fructose - is best wel lekker, maar duur;
aspartaam (E951)- schijn je kanker van te krijgen;
cyclamaat & sacharine - niet echt lekker.

Dat is een heel rijtje. Er bestaan trouwens nog meer zoetstoffen.

Welke is de beste? Of welke mix kan ik het beste gebruiken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
6.9K

Antwoorden (6)

Je zou Pure Via kunnen proberen. Dat is een zoetstof op basis van Stevia, een plantje. Natuurlijk, dus!

Toegevoegd na 3 minuten:
Of een ander merk, gebaseerd op Stevia.
bamibal
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Houd er rekening mee dat er bij stevia twijfels zijn over de mogelijke kankerverwekkende eigenschappen. Vanwege die twijfels is de maximale hoeveelheid stevia die je op een dag binnen mag krijgen, tien keer zo laag als bij aspartaam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Leuk zo'n zesde potje. Maar ga ik wel proberen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bang voor aspartaam, maar dan wel stevia proberen? Dat is wel een beetje vreemd, niet?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Widar: mag ik vragen waarom je dat vreemd vind? Ik ken nl de nadelen van stevia niet...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zie Cryofiels opmerking. Er zijn twijfels over mogelijk kankerverwekkende eigenschappen. Net als dat er die bij aspartaam zijn. Dus vandaar mijn opmerking. Bang voor het ene product met mogelijk negatieve effecten, maar dan wel vrolijk het andere product met mogelijk diezelfde negatieve effecten proberen. Dat kan ik niet rijmen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die is echt ranzig goor, tenminste, als je nog wat van je koffie wil proeven. Ik heb dit '; geweldige wondermiddel' maar snel weggegooid. Aspartaam is zo ongeveer de meest onderzochte zoetstof ter wereld. (Al vind ik hem zelf in de koffie niet lekker). Dat kun je echt met een gerust hart gebruiken.
bamibal
12 jaar geleden
Er zijn verschillende soorten stevia-extract te koop. Sommige hebben een beet je een drop-achtig smaakje. Niet lekker. Maar er zijn ook zuivere extracten, die alleen maar zoet zijn.
Overigens had ik gelezen dat die zorgen over kankerverwekkende eigenschappen al door meerdere studies zijn ontkracht.
Cryofiel
12 jaar geleden
Bedoel je dat het risico op kanker voldoende is ontkracht om het (vorig jaar) van 'verboden' naar 'in beperkte dosis toegestaan' te promoveren, of bedoel je dat er sindsdien *nieuwe* studies zijn, zodat het binnenkort van 'in beperkte dosis toegestaan' kan worden gepromoveerd naar 'in ruime dosis toegestaan'?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Bamibal: Ik had juist gelezen dat de geconcentreerde, de zuivere dus (tenzij wij een andere definitie daarvan hanteren), naar drop smaken. Juist die ervaring heb ik ook (ik heb er maar 1 geprobeerd en dat was een geconcentreerde die naar drop smaakte). Wat die studies betreft: dat roepen voorstanders altijd. Maar is 't ook waar? En in hoeverre? Over sigaretten waren er ook studies.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Widar, het potje gaat gewoon in de carrousel en af en toe is hij aan de beurt. Ik zal er dus niet teveel van binnenkrijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar gebruik je die aspartaam dan ook? Of niet?
Als je bang bent voor ziekte, probeer het dan met honing of proberen te wennen zonder iets in de koffie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Honing is ook een berg suiker en dat was in de vraag al benoemd.
Gewoon suiker. Dat is toch het lekkerste. Al die chemische zoetmiddelen, het slaat nergens op. Men wil iets zoets en gaat dan een vervanging zoeken van iets dat er al is, namelijk suiker. Is gemaakt van bieten of riet. Puur natuur hoor, niks mis met bieten en riet.

Mensen doen tegenwoordig zo hysterisch over suiker, dat het zo slecht is voor je (je gebit, je lijn, je cholestorol, enzovoorts), maar suiker is gewoon een heel natuurlijke zoetstof, niks mis mee.

Rietsuiker is prima, beter dan witte fabriekssuiker. Biologisch gewonnen suiker is helemaal goed (qua milieu enzo). Ik ben niet zo'n zoetekauw en doe zelf nooit suiker in mijn koffie, maar ik koop tegenwoordig altijd biologische suiker voor in de thee en de yoghurt, en die is heel lekker. Honing zou ik niet snel in de koffie doen, wel in de thee, maar dat is een kwestie van smaak.

Gewoon niet te veel van gebruiken. Maar dat geldt eigenlijk voor alles hè?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En waarom is volgens jou rietsuiker dan beter dan fabriekssuiker? Ook dat komt van bieten of riet hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zou geaffineerde rietsuiker beter zijn? (aangezuiverd)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die bruine rietsuiker die je in de winkel koopt is overigens gewoon witte suiker waaraan weer melasse is toegevoegd voor 't kleurtje. Mensen houden elkaar en zichzelf graag voor de gek.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Er is voor je gezondheid geen verschil tussen de ene suiker of de andere. Alleen voor je portmemonnee en, als je fair trade rietsuiker neemt, voor de mensen die het verbouwen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Marleen, ik koop wel een grotere carrousel.
Stevia! Absoluut met stip op nr. één.
Google er eens op en ontdek de voordelen voor je lichaam t.o.v. suiker
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
Niet overal stevia voor gebruiken. Als je dat doet, zit in elk product dat je neemt een beperkte hoeveelheid stevia, maar in totaal krijg je op een dag meer binnen dan de toegestane hoeveelheid. Aangezien nog niet zeker is of stevia kankerverwekkende eigenschappen heeft, moet je dit zien te vermijden. Je zoet-behoefte minderen is dus de beste oplossing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar op mijn aanrecht maakt het niet uit of er vijf potjes staan of zes.
En zo zal ik er niet teveel van gebruiken. Ik gebruik een pointer om aan te geven wat aan de beurt is.
(GM zal wel lachen, toch?)
Cryofiel
12 jaar geleden
In plaats van een pointer kun je een draaiende potjeshouder maken. Voorste potje gebruiken, potje terugzetten, en potjeshouder één potje (60° dus) verder draaien.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Stevia smaakt nog smerig ook. Alsof je drop in je koffie hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Cryofiel: wat is de toegestane hoeveelheid stevia? @Widar: Ik weet niet welk merk jij gebruikt hebt, maar daar ben ik het niet mee eens. Ik gebruik wel verschillende vormen, poeder of druppels. Niet de zoetjes, die vind ik te veel van 'het goede'
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Miranda: Ik weet 't niet, want m'n vrouw heeft 't eens gehaald. Maar ik lees net dat alleen de geconcentreerde vormen dropachtig zouden smaken. Wij hebben (hadden?) er eentje in een flesje, druppels dus.
Cryofiel
12 jaar geleden
@Miranda, de toegestane hoeveelheden per dag zijn: Stevia:          4 mg per kg lichaamsgewicht.
Aspartaam: 40 mg per kg lichaamsgewicht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nogmaals : leuk, die stevia, maar echt niet-te-keilen.
Van de kunstmatige zoetstoffen cyclamaat en aspartaam maakt het niet veel uit. De angstverwekkende verhalen over de schadelijkheid blijken erg overdreven. Aspartaam bijvoorbeeld kan volgens enkele onderzoeken tot 60 tabletten per dag worden gebruikt. Lijkt me wel wat hoog, maar wie gaat dat slikken. In mijn omgeving gaan de automaatjes tijdens de koffieochtenden van hand tot hand. Zelf gebruik ik al jaren (10-15?) tot 20 tabletten per dag. Zonder ooit aantoonbare gezondheidsproblemen.
De enige reden voor de keuze tussen deze twee zou de prijs kunnen zijn. Lidl is het voordeligste met € 1,69 per 1200 tabletten in handige automaat. Deze tabletten bestaan uit 40 mgr natriumcyclamaat en 4 mgr natriumsaccharinaat. Allergeneninformatie: Bevat sporen lactose (melksuiker). Melksuiker is voor sommige Aziaten onverteerbaar. De binding met natrium maakt de zoetstoffen oplosbaar in water.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Roken kun je ook tientallen jaren lang zonder aantoonbare gezondheidsproblemen. Tot op een dag...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja Widar,zo dacht ik er ook over,ook vallen gaat zonder erg,maar het is dat neerkomen hé?
Mijn vrouw is Hartpatiënt en Diabetisch,ze mag dus geen zout hebben,oa het moet al een natriumvrije zoutvervanger zijn al is het ons nog niet bekent waar we dat kunnen vinden want zelfs bij dieetbiovoeding is het niet te vinden.
En ze mag ook geen suiker hebben,zoetstoffen wel.maar de ene smaakt al slechter dan de andere,waaronder ook stevia dat wij op dit moment toch gebruiken.
Het beste alternatief voor mij en waarschijnlijk ook voor de vraagsteller zijn die kartonnen doosjes met mini suikerklontjes van "T" wij weten allemaal dat T vooral gewone suikerklontjes heeft,maar degene die ik bedoel zijn kleinere doosjes,met daarin zeer kleine witte klontjes met veel minder calorieën en veel minder echte suiker maar wel met de smaak van echte suiker,één klontje heeft se zelfde zoetkracht als twee gewone klontjes en die smaak in de koffie is heerlijk.
Deze klontjes zijn er ook in het bruin met de smaak van echte rietsuiker en met de zelfde zoetkracht en wij vinden die in de koffie nog heerlijker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
"Mijn vrouw is Hartpatiënt en Diabetisch,ze mag dus geen zout hebben,oa het moet al een natriumvrije zoutvervanger zijn al is het ons nog niet bekent waar we dat kunnen vinden" Nou ja, je kunt natuurlijk ook zoutloos koken. In principe is alles wel op een smakelijke manier te bereiden zonder zout. Misschien even wennen aan een zoutloze smaak, maar ook dat kan verhelderend zijn. Zout is in feite een smaakversterker. Je kunt dus een andere smaakversterker proberen. Kaliumzout bijvoorbeeld: http://www.goeievraag.nl/vraag/kaliumzout-kopen.209927 Wat je met "T" bedoeld weet ik niet. Wat ik wel vermoed, is dat die suikerklontjes fructose zijn, wat bijna 2x zo zoet is als sucrose (de standaard tafelsuiker). Fructose is echter ook suiker.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik dank je wat graag Widar.
Over fructose weet ik dat fructose vooral fruitsuiker is en ook druivensuiker is daar een goed voorbeeld van.
Van druivensuiker is bekend dat vooral sportmensen ze graag gebruiken als ze snel energie nodig hebben,en ook aan mensen met diabetes word wel eens druivensuiker gegeven als voorkeur boven een klontje omdat druivensuiker toch niet zo schadelijk zou zijn,maar of dit laatste ook waar is weet ik nog niet,al volgde ik wel eens studies die aantoonden dat het natuurlijke zoet in fruit totaal geen kwaad kan.
Verder dank ik je zeer graag voor de link,want daar haalde ik oa het volgende uit,ik citeer:
"Kijk uit om jezelf om wat voor reden op een natriumarm dieet te zetten. Je vergroot daarmee de kans op hartaandoeningen, in weerwil van wat er vaak beweerd "
wordt. Te weinig natrium, zeg maar keukenzout, is veel slechter dan een beetje teveel."
Einde citaat.
Zeer toevallig is het zo dat ik voor mezelf en mijn vrouw een afspraak heb geregeld met een Diëtist,en wel voor morgen dwz Maandag 23/04/2012 om 09 u.
Ik heb deze citaat genoteerd en ik ga dat eens aan die Diëtist voorleggen,benieuwt wat hij daarover zegt,Widar,ik dank je. Ook voor wat je verder nog liet weten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat de suiker betreft: suiker is suiker, ook fructose. Van fructose heb je alleen minder nodig (ongeveer de helft), dus 't zal best schelen.
Het beste is : geen.
Het lekkerst : suiker. Dat is de enige zoetstof zonder bijsmaak.

Wil je TOCH zoete koffie zonder bijsmaak, dan zul je over moeten op zoetjes. Welke voor jou het best is / het best smaakt, zul je moeten uitproberen.

Ik gebruik al jaren zoetjes vanwege mijn gebit, maar eigenlijk vind ik alleen zoetjes op basis van cyclamaat en saccharine (de goedkoopste zoetjes die je overal van ' geen merk' kunt krijgen). Aspartaam proef ik te goed / nasmaak, en een paar van de nieuwste loten aan de stam (heb zo de namen niet paraat) zijn ZO smerig, dat ik de hele potjes heb weggegooid.

Maar een ander kan die juist weer lekker vinden. Uitproberen dus. Uiteindelijk wen je er denk ik ook gewoon aan. Laat je niet gek maken met verhalen over kanker en dergelijke ; het zijn zeer goed onderzochte stoffen, en de giftigheid zit hem - als met alles - in de dosis, die vele, vele malen hoger dan normaal moet zijn om er op de lange duur eventueel iets van last van te krijgen. Suiker is bewezen slechter.

Sucrose en fructose (en ook honing) zijn geen echte vervanging voor suiker ; het IS gewoon suiker, bevat net zo veel calorieën en is net zo slecht voor je gebit. Die kun je dus al meteen laten staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt natuurlijk helemaal gelijk, maar wel even één kanttekening: fructose is 1,7x zo zoet als succrose (de gewone suiker, bestaande uit 1 deel fructose en 1 deel glucose). Je hebt er dus minder van nodig om hetzelfde zoeteffect te bereiken. Je krijgt dan dus minder calorieën binnen. Maar verder blijft het, zoals je zegt, gewoon suiker en is het net zo slecht.
Cryofiel
12 jaar geleden
+