Als je kijkt naar de bloeddrukverloop in de aorta, zie je bij het sluiten een kleine bloeddrukverhoging, hoe kan dit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (1)

als je in een leiding een kraan of klep sluit staat de vloeistof die zich in de leiding beweegt niet meteen stil maar is gebonden aan het traagheidsbeginsel en wil dus nog voorwaarts bewegen, dat kan de vloeistof niet en dus stijgt de druk voor een kort moment. Dit principe is ook van toepassing op het bloed in de aders en slagaders .
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Reddie
10 jaar geleden
niet "stijgt de druk voor een kort moment", maar daalt voor een klein moment (in de aorta), maar daarna krijg je een kleine terugflow waardoor je een korte stijging krijgt.
Plus voor je fysica overigens.