ik ben tante van een meisje haar vader heeft bruine ogen en haar moeder blauwe welk kleur van ogen krijgt zij?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie
1.5K

Antwoorden (6)

in de meeste gevallen bruin, donker overheerst
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bruin is dominant over blauw. De kans is dus het grootste dat ze bruin krijgt. Echter is er ook de mogelijkheid dat de vader een gen voor bruin en blauw heeft(50% kans). Als dat het geval is is er een kans van 50% dat ze blauw krijgt. 50% van 50% is 25%
oftewel:
In 75 % van de gevallen krijgt ze bruine ogen, en in 25% krijgt ze blauwe ogen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt niet wat jij zegt. Er is 50% dat de vader B doorgeeft, waardoor het Bb wordt, dus bruin. In de andere 50% wordt het bb, dus blauw
de onderste klopt wel
Eigenlijk is daar heel weinig over te zeggen. Met ogen ligt de erfelijkheid zo ingewikkeld!
Om een voorbeeld te geven van mijn eigen familie:
Mijn vader had donkerbruine ogen, mijn moeder had groene. Ik heb donkerbruine ogen en mijn broer heeft grijsblauwe.
Mijn man heeft groene ogen met een bruin sterretje erin. Zijn moeder had lichtbruine ogen, zijn vader heeft blauwe.
Onze oudste dochter heeft lichtbruine ogen met een donkerbruin sterretje, onze zoon knetterdonkerbuine, en onze jongste dochter is de verrassing met helderblauwe ogen.
bruin is inderdaad dominant over blauw, maar er zijn zoveel kleurschakeringen, dat er echt van tevoren niets van te zeggen is.
Mijn man en ik hebben allebei donker haar en donkere ogen, we hebben altijd gezegd dat we geen kind verwachtten met blond haar en blauwe ogen, maar we hebben er toch echt eentje!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt want ook hier is dit het geval.
Mijn man en ik hebben beide bruine ogen,mijn zoon heeft ook bruine ogen,maar mijn dochter weer blauw/groene ogen.
Kristal
12 jaar geleden
ja, het zegt echt niets, ik ben bevriend met een echtpaar en zij hebben 5 kinderen. De moeder heeft donkerbruine ogen, de vader grijsblauwe ogen.
ALLE 5 kinderen hebben grijsblauwe ogen...!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Kristal: dat is nou niet bepaald onmogelijk volgens de erfelijkheidsleer.
Kristal
12 jaar geleden
Is dat zo Widar? Ik vond het nogal opmerkelijk, maar ik weet dan ook alleen dat donker meestal de dominante kleur is, vandaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Kristal: De moeder heeft blijkbaar 1 bruin gen en 1 blauw gen, waarbij zij door de bruine dominantie dus bruinge ogen heeft. Dat blauwe gen echter kan zij dus ook doorgeven aan haar kinderen. En in combinatie met het blauw van de vader (die wel 2x blauw moet hebben), levert dat dan kinderen met blauwe ogen op. Wel uitzonderlijk qua kans (3 op 100), maar niet onmogelijk. Zo hadden mijn ouders beide zwart haar, maar hebben alle kinderen blond of rood haar.
Kristal
12 jaar geleden
aha, ik begrijp het Widar, dank je voor de uitleg.
Maar evengoed toch frappant he dat ze geen van allen bruine ogen hadden :) Had één van je grootouders rood haar?
Ik heb wel begrepen dat rood haar een generatie overslaat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is, zoals ik al zei, wel uitzonderlijk. Ik weet niet of mijn grootouders rood haar hadden, die waren allemaal al grijs voor zover ik me kan herinneren. Ik denk dat dat generatie overslaan een fabeltje is. Als je ouders het erfelijk materiaal hebben, kun jij het ook hebben.
Ze kan blauwe of bruine ogen krijgen. De vader kan namelijk een gen hebben voor Bruin en Blauw, de moeder heeft sowieso twee Blauwe genen, want als moeder een bruin gen had zou moeder ook bruine ogen hebben.
Homozygoot betekent dat er twee dezelfde genen zijn, Heterozygoot betekent twee verschillende genen. Er zijn dus altijd twee genen. Een van de twee wordt doorgegeven door een eicel/zaadcel. Dus vandaar dat er in het schema eerst 2 kleuren staan en dan maar 1 kleur. Dan is er nog een ding nodig om dit te begrijpen. Bruin is dominant over blauw, dat betekent dat als er in een cel een blauw en een Bruin gen zijn dat de ogen toch Bruin worden. Vandaar dat er dus ook twee dingen mogelijk zijn bij de vader en maar 1 bij de moeder.
Hieronder een schema om de verschillende mogelijkheden aan te geven.
M=Moeder, V=Vader, D= Dochter, Bl=Blauw Br=Bruin C= Eicel/Zaadcel -= Of.

Schema 1= Vader Homozygoot
M V
Bl Bl Br Br
| |
C Bl Br

D Bl Br, dus Bruine ogen

Schema 2= Vader Heterozygoot
M V
Bl Bl Br Bl
| |
C Bl Br-Bl

D Bl Bl dus blauw - Br Bl, dus Bruine ogen

Ik hoop dat hiermee je vraag is beantwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Juist omdat donker overheerst zou het kunnen zijn dat de vader naast een bruin gen bv een blauw gen heeft, er is dus ook een kans dat ze blauwe ogen krijgt. De kans is inderdaat wel groter dat ze bruine ogen krijgt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bruine ogen zijn dominant. Blauwe ogen recessief.
Haar moeder heeft het genotype bb en haar vader Bb of BB

De kans dat het kind bruine ogen krijgt is dan 75%.

In het echt is het veel gecompliceerder Omdat er waarschijnlijk meerdere allelen zijn die voor oogkleur coderen en er ook meerdere oogkleuren zijn.