Hoe ontstaat schimmel in de koelkast bijv op een kaas? (geen schimmelkaas)

En zou je er heel ziek van worden als je dit opeet?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie
4.5K

Antwoorden (4)

Schimmelsporen zijn overal. Die komen op je kaas en 'kiemen' en groeien uit tot zichtbare schimmel.

En hoewel de meeste schimmels ongevaarlijk zijn, kunnen ze zeer zeker wel ook ziekmakend zijn.

Gelukkig dringt schimmel niet diep in de kaas en is wegsnijden voldoende om de rest van de kaas op te eten.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Onder de kaasschimmels zitten gevaarlijke soorten, alleen wegsnijden is dan NIET voldoende, het door de kaas gesponnen mycelium van giftige schimmelsoorten bevat ook mycotoxinen.
Dus niet opeten, Het ontstaat in de koelkast omdat andere microorganismen daar minder goed groeien en de schimmel het "wint 'van de andere bederforganismen.
Donker en koud met een lage pH is voor schimmels minder ongunstig dan voor bacterien, de sporen zijn inderdaad overal in de lucht. dus zo groeit schimmel andere organismen er dan uit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt helemaal!! Schimmels maken het bekende mycelium, en dat zijn dus draden die diep in de kaas (c.q. banaan, sinaasappel, brood....) doordringen. Schimmels geven een breed scala aan toxinen af (ofwel gifstoffen) en daarom kun je een stuk voedsel met een schimmel-infectie maar beter in een keer voorzichtig weggdoen. Doe je het niet zo voorzichtig, dan heb je kans dat de microscopisch kleine sporen alweer door de lucht vliegen om ander voedsel te besmetten...
Overigens zijn er schimmeld die in koelkasten redelijk goed gedijen, voornamelijk omdat ze aangepast zijn aan die temperatuur, maar ook omdat concurrerende organismen optimaal functioneren bij hogere temperaturen.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Hoe het er precies op ontstaat weet ik niet. Wat ik wel weet is dat sinds wij een 2e koelkast gebruiken voor glutenvrij eten, en wij de kaas daar pas uithalen als wij schone handen hebben, ik nooit meer schimmel op de kaas krijg.
Het contamineren wordt dus zelfs al verminderd door het even afspoelen van je handen.