Weet iemand wat deze uil de tweede keer doet en hoe hij in het nederlands heet?

Mijn vraag gaat over de uil in dit filmpje:
http://www.youtube.com/watch?v=xox0hET_4iQ
Hoe heet deze Southern White-Faced Owl in het Nederlands (en ik zou graag ook de Latijnse naam weten).
En wat doet hij de tweede keer? Ik weet dat hij de eerste keer de andere uil probeert te intimideren, maar wat doet hij de tweede keer?

Toegevoegd na 27 minuten:
Is dit de enige uil die dit klein maken doet?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
Amadea
11 jaar geleden
Het ziet eruit als sjansen: kijk eens hoe mooi slank ik ben?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wat een leukie!

Antwoorden (3)

De Latijnse naam is Ptilopsis granti, en hij wordt in het Nederlands Zuiderse witwangdwergooruil genoemd. Het is een kleine uil (tussen de 22 en 28 cm groot) maar hij verandert onherkenbaar bij het zien van een andere, grotere uil.

Toegevoegd na 3 minuten:
De uil die bij de tweede gelegenheid tegenover hem komt is zodanig groot, dat zichzelf uitzetten geen effect heeft want hij blijft toch kleiner. Dus geeft ie zichzelf de gedaante van gemeen klein uiltje, zodat de ander hopelijk niet zal proberen hem aan te vallen.
Amadea
11 jaar geleden
Het heet een zuidelijke witwangdwergooruil

Het is een beetje een willekeurige gok, maar voor mij lijkt het wel alsof hij de tweede keer een roofvogel imiteert. Als je kijkt naar bijvoorbeeld valken, sperwers of buizerds kun je zien dat die een smal figuur hebben (volgens mij ivm snelheid), en het lijkt alsof die uil die vorm probeert te imiteren. Als ik er compleet naast zit mag dat gezegd worden, het is voor mij een gokje.

Toegevoegd na 49 seconden:
Zuidelijke moest zuiderse zijn
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedankt voor de verbetering, ik was niet bekend met het eetgedrag van een oehoe. Als camouflage in een boom zou dit inderdaad goed kunnen werken
in beide gevallen is het nabootsing, een vorm van camouflage. In het eerste geval ziet hij een eng beest die hij, door groter te worden, nog kan afschrikken. In het tweede geval ziet hij een eng beest die hij sowieso niet kan afschrikken, dus neemt hij de vorm aan van een boomtak, om zo weinig mogelijk op te vallen.

Zie ook de tweede bron, een inktvis die verschillende vormen kan aannemen om zoveel mogelijk vijanden af te schrikken of om niet op te vallen. Als eerste (bij de krab) maakt hij zich zo groot mogelijk en maakt hij zichzelf zwart. De tweede vorm is de vorm van een platvis, om zo weinig mogelijk op te vallen en snel te kunnen voortbewegen. Als hij in open water wil zwemmen, neemt hij nog een andere vorm aan, die van een koraalduivel (lionfish). Deze vissen hebben giftige stekels, en die willen andere dieren natuurlijk niet in zich krijgen! Als hij weer op de bodem komt, en hij wordt geplaagd door een klein visje, zet hij twee tentakels uit, die samen lijken op een giftige zeeslang, en zo jaagt hij het kleine visje weg. als niks helpt, kan hij nog altijd in een gaatje wegglijden. Daarna zie je nog een paar afbeeldingen van dezelfde soort inktvis die nog een paar vormen aanneemt.

Lang verhaal kort, Dit heet (met een engelse term) mimicry.