Hoe kan het dat mijn bloed niet stroomt?

Ik moest bloed laten prikken. Eerst linkerarm, geen bloed, toen rechterarm, geen bloed, toen weer links, weer geen bloed, toen rechts uit de pols, toen kwam er een beetje bloed uit, een bodempje van een buisje. Hoe kan het dat mijn bloed niet stroomt en er geen buisjes kunnen worden gevuld voor bloedafname? Ook scheurde mijn teennagel volledig af, normaal zou het dan flink moeten bloeden maar dat gebeurde ook niet en bij een prik in mijn vinger moest ik ook flink duwen om wat bloed te krijgen. Hoe kan dit en wat is eraan te doen?

een jaar geleden
in: Biologie
3.2K
HannekeJanssen
een jaar geleden
Natuurlijk stroomt je bloed wel, anders zou je dood zijn, en deze vraag niet kunnen tikken.... Alleen was je bloedafname moeilijker.
tinus1969
een jaar geleden
Een afgescheurde teennagel of vingerprik hoeft ook helemaal niet flink te bloeden. Bij problemen met bloedafname zou ik of denken aan een ‘slechte prikker’ (en lukt t wel bij iemand anders) of aan extreem flexibele vaten ( die als het ware dichtklappen op de naald). Flexibele vaten zijn overigens juist gezond.
Elle73
een jaar geleden
Die mevrouw heeft 3x geprobeerd en 3x keer kwam er geen bloed uit, de 4e x maar heel weinig. Hoe kan dat dan? Dus volgens mij ligt het dan niet aan verkeerd prikken, dan zou het 3 of 4x niet goed zijn gegaan, lijkt me ook erg sterk. Hoop dat ze in het ziekenhuis een manier weten om wel bloed af te nemen.

Antwoorden (1)

Hypotensie, of een lage bloeddruk, kan ervoor zorgen dat er geen bloed verschijnt bij het bloedprikken. Wanneer de bloeddruk te laag is, kan bloed slechter door de aderen lopen. Dit kan het moeilijker maken om bloed af te nemen.

Bovendien kan hypotensie ook duiden op uitdroging, wat de viscositeit van het bloed kan verhogen, waardoor het moeilijker kan zijn om bloed af te nemen of te bloeden.

Vanzelfsprekend kan alleen arts na onderzoek de juiste diagnose stellen.
SimonV
een jaar geleden
Elle73
een jaar geleden
Hoe moet het dan binnenkort bij bloedprikken? En ik krijg binnenkort ook een mri, hoe moet het dan met het infuus als mijn bloed niet gaat stromen?
SimonV
een jaar geleden
Dat is gelukkig een probleem van de arts of verpleegkundige. Je kunt het natuurlijk ook al aan je behandelende specialist vragen/melden.
Rekken en strekken van de armen en voldoende drinken vooraf kunnen helpen.
Elle73
een jaar geleden
Ik maak me best veel zorgen over het feit dat mijn bloed niet stroomt en mijn wonden bijna tot niet bloeden. Ik heb dit nog nooit meegemaakt en ben erg ongerust. Al diverse artsen gesproken maar er is nog niemand geweest die me kon zeggen waardoor het komt en wat ze kunnen doen om toch het benodigde bloed af te kunnen nemen
SimonV
een jaar geleden
Wat verschrikkelijk naar voor je. Onbegrijpelijk dat ze hier geen antwoord op hebben of willen zoeken. Toch zullen ze een oplossing moeten vinden om je bloed af te nemen. Dat is hun plicht en verantwoordelijkheid.
Elle73
een jaar geleden
Zouden ze hier in het ziekenhuis een oplossing voor hebben?
SimonV
een jaar geleden
Dat zullen ze wel moeten... Je zult niet de enige zijn met dit probleem.