Zijn alle chromosomen exact hetzelfde?

Ik heb bij school een hoofdstuk over DNA, ik moet een aantal opdrachten maken maar ik loop vast. De docent is een tijdje afwezig dus ik kan het niet vragen :s.

Ik zet hier beneden iets neer hoe ik denk dat het in elkaar zit, ik doe hier iets fout maar ik weet niet wat...
Of iemand het kan verbeteren.

Alle organisme zijn opgebouwd uit cellen
Alle cellen van een organisme hebben een celkern
Alle celkernen bevatten chromosomen (bij een mens 23 paren)
Alle chromosomen zijn opgebouwd uit DNA en eiwitten
Overal in je lichaam is je DNA hetzelfde
Alle chromosomen bevatten hetzelfde DNA
Alle chromosomen zijn gelijk qua erfelijke eigenschappen

Waarom hebben we dan zoveel chromosomen? Als alle erfelijke eigenschappen al op één chromosoom liggen?

Volgens mij doe ik ergens iets verkeerd maar ik weet niet waar.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
in: Biologie
5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk datgene dat als je in je boek kijkt dat je dan wel veel antwoorden moet kunnen terug vinden. Ik zal ze zo goed mogelijk beantwoorden. 1. Wat mij betreft wel, je hebt 1 en meercellige organisme die leven. Ook zijn er de virussen, deze bestaan uit een stuk RNA of DNA met een eiwit kapsel/omhulsel maar durf niet te zeggen of deze echt tot organisme behoren. Ze noemen virussen ook de rand van leven en dood. 2.het eerste verschil dat je maakt in de microbiologie is kijken of deze prokaryoot is of eukaryoot is. Prokaryoten cellen hebben geen cel kern, eukaryote cellen hebben wel een celkern. Het DNA bij prokaryoten zweven in de cel rond bij prokaryoten zit deze in de celkern. 3. 4. 5. 6. 7. Een mens is opgebouwd uit eukaryote cellen. Iedere cel in de mens bevat ieder de zelfde 23 chromosonen. Je kan een hersencel bekijken of eentje uit je darm. De chromosonen zijn ieder identiek en bevatten hun eigen informatie. Er zijn uiteraard DNA sequentie's die overal terug te vinden zijn. Chromosonen zijn inderdaad zoals je zegt DNA Eiwitboletjes, histonen genoemt. Er zijn enkele uitzonderingen bij de mitose of de myose bevinden zich geen 23 maar 46 chromosonen. En een rode bloed cel heeft helemaal geen celkern. Ik hoop dat ik je hiermee op weg help. Dit is trouwens mijn eerste post hier. Maar baalde echt als een stekker toen ik ik klaar was en nogmaals op geef een antwoord drukte. Weg hele tekst :( Achja nog een keer getypte. ;)

Antwoorden (3)

Het zijn er zoveel omdat de cellen in je lichaam continu aan het delen zijn. Als je bijvoorbeeld een wond krijgt, dan wordt deze gedicht, en de huid gerepareerd ( door celdeling). Als de chromosomen niet allemaal hetzelfde zouden zijn, zou bijvoorbeeld de huid van jouw voeten er heel anders uit zien dan je handen
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik denk dat als je in je boek kijkt dat je dan wel veel antwoorden moet kunnen terug vinden. Maar ik snap je vragen en zal ze zo goed mogelijk beantwoorden.

1. Wat mij betreft wel, je hebt 1 en meercellige organisme die leven. Ook zijn er de virussen, deze bestaan uit een stuk RNA of DNA met een eiwit kapsel/omhulsel maar durf niet te zeggen of deze echt tot organisme behoren. Ze noemen virussen ook de rand van leven en dood.

2.het eerste verschil dat je maakt in de microbiologie is kijken of deze prokaryoot is of eukaryoot is. Prokaryoten cellen hebben geen cel kern, eukaryote cellen hebben wel een celkern. Het DNA bij prokaryoten zweven in de cel rond bij prokaryoten zit deze in de celkern. Denk aan de welbekende EHEC bacterie dit en een prokaryoot en dus geen celkern. En mensen, Dieren en planten cellen zijn eukaryote cellen en hebben wel celkernen met daar in hun DNA.

3. 4. 5. 6. 7. Een mens is opgebouwd uit eukaryote cellen. Iedere cel in de mens bevat ieder de zelfde 23 chromosonen. Je kan een hersencel bekijken of eentje uit je darm. De chromosonen zijn ieder identiek en bevatten hun eigen informatie. Er zijn uiteraard DNA sequentie’s die overal terug te vinden zijn. Chromosonen zijn inderdaad zoals je zegt DNA en eiwitboletjes, histonen genoemt. Er zijn enkele uitzonderingen bij de mitose of de myose bevinden zich geen 23 maar 46 chromosonen. En een rode bloed cel heeft helemaal geen celkern.

Ik hoop dat ik je hiermee op weg help. Dit is trouwens mijn eerste post hier. Maar baalde echt als een stekker toen ik ik klaar was en nogmaals op geef een antwoord drukte. Weg hele tekst :( Achja nog een keer getypte. ;)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Alle organisme zijn opgebouwd uit cellen: juist

Alle cellen van een organisme hebben een celkern: Niet helemaal juist, bijv rode bloedcellen hebben geen celkern.

Alle celkernen bevatten chromosomen (bij een mens 23 paren): klopt.

Alle chromosomen zijn opgebouwd uit DNA en eiwitten: klopt wel ongeveer: Vaak hoor je dat het chromosoom drager is van de erfelijke eigenschappen (genen). In strikte zin is dit echter het DNA, waaruit een chromosoom is opgebouwd. Chromatine bestaat uit DNA dat rondom chromatine-eiwitten (histonen) is gedraaid.

Overal in je lichaam is je DNA hetzelfde: klopt, een cel in je hersenen bevat hetzelfde DNA als een cel in je tenen.

Alle chromosomen bevatten hetzelfde DNA: hier ga je fout, kijk maar eens naar het plaatje, daar zie je de 23 paren en die zijn op het oog al verschillend. Elk chromosomenpaar LIJKT op elkaar maar het ene exemplaar heb je van je vader en de andere van je moeder en die zijn absoluut niet gelijk.

Alle chromosomen zijn gelijk qua erfelijke eigenschappen: dus ook niet goed, elk chromosoom van een chromosomenpaar lijkt op elkaar (behalve bij de man die heeft een X en een Y als geslachtschromosomenpaar) maar de erfelijke eigenschappen zijn heel verschillend.

Toegevoegd na 4 minuten:
Waarom hebben we dan zoveel chromosomen? Als alle erfelijke eigenschappen al op één chromosoom liggen?

Dat is dus een foute aanname, elk chromosoom is anders, het bestaat wel uit hetzelfde soort materiaal maar de volgorde van die bouwstenen is steeds anders en dat is je DNA. Elk chromosomenpaar lijkt wel een beetje op elkaar en op een bepaalde plek zul je informatie vinden over de haarkleur en op dezelfde plek van het andere exemplaar ook maar de informatie kan heel anders zijn: van je vader bruin haar en van je moeder blond haar en wat jouw haarkleur dan zal worden heeft te maken met dominant en recessief.