Wat zijn de gemeenste dieren ter wereld?

Bv: kunnen dieren ook genieten van de toegebrachte pijn aan een ander onschuldig dier? Of zijn dieren altijd eerlijk? En doen ze elkaar enkel pijn om in de maaltijd te voorzien?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
5.3K

Het beste antwoord

De mens is het enige 'gemene' dier op de wereld. Ieder ander dier doet dit door zijn aard en staat daarmee buiten het menselijke idee 'gemeen'.

Gemeen is een verwerping van een actie als onnodig pijnlijk. Dieren doen instinctief wat nodig is voor hun eigen voortbestaan en of wat de overeenkomst met hun omgeving voorstaat.

Omdat gemeen dus een menselijke benaming en waardering is, kan dit alleen op zichzelf van toepassing worden gemaakt als bewust 'gemeen'.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Hyena's.
Ze lachen zelfs tijdens het doden van een prooi.

Toegevoegd op 16-06-2009 11:48:27
Ik kan me trouwens niet voorstellen dat een dier net als de mens gewoon echt gemeen kan zijn, dat het andere beesten bewust marteld.
Het is een kwestie van overleven, eten of gegeten worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
2 jaar geleden
Lachen is praten in hyena taal Hyena stelen inderdaad maar ieder roofdier steelt van de ander En hyena's ruimen dode lijken van dieren op De botten en Huiden dus heel aardig ander Vergaat de aarde tussen Lijken van dieren Toch vinden mensen hyena's stom dat lachen is praten Zielig toch? Zoveel goeie dingen beter dan een leeuw zelfs heel onbegrijpelijk in kinderverhalen Leeuwen nobel vossen slim beren aardig en hyena's de boef!Heeel zielig!!
Er zijn geen gemene dieren, gemene streken moeten bedacht worden, en dat kunnen dieren niet.
AWM
14 jaar geleden
Sieren kunnen niet gemeen zijn, dat is een menselijke eigenschap gesuperponeerd op een dier...

En als je het zou kunnen duiden dan is het Marburg-virus (als het een dier zou zijn) het gemeenste, na 4 dagen bloedt je uit alle vaten dood, vanuit niets mankeren...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een virus leeft niet eens, een beetje een gekke vergelijking dus.
In het wild levende (roof)dieren doden om te eten, of vangen een prooi, brengen het naar hun jongen en laten het dan los, zodat de jongen leren jagen en doden (vooral katachtigen doen dat.) Onze (huis)dieren hebben wel het jachtinstinkt, maar hoeven niet meer te doden om te eten, omdat er eten in bakjes komt. Vandaar de kat-en-muisspelletjes, en honden die schapen doodbijten.
Als deze dieren om welke reden niet meer verzorgd worden, neemt dat instinkt het weer over, en doden ze wél weer om te eten. Verwilderde honden, vooral in het zuiden van Europa, gaan dan weer in groepen leven, net als wolven in roedels, en kunnen dan zelfs gevaarlijk worden voor mensen, omdat ze niet bang zijn voor mensen, zoals wolven wél zijn. (Maar deze honden zijn eigenlijk door de mens verraden, en in de steek gelaten)

Overigens krijgt een opgejaagd prooidier zó veel adrenaline in zijn bloed door het vluchten, dat hun pijngrens enorm verlegd wordt - ze voelen dan geen pijn, als ze gepakt worden. Bovendien zal een roofdier zijn prooi zo snel mogelijk doden, om te voorkomen dat het alsnog ontsnapt, en omdat er altijd andere dieren op de loer liggen om de prooi af te pakken, dus ze moeten zo snel mogelijk zo veel mogelijk eten.

het enige "gestoorde"dier is de mens, omdat het soortgenoten doodt zonder de onderwerpingsgebaren (huilen, in elkaar duiken, smeken) te respekteren - vandaar dat oorlog steeds wreder wordt naarmate er minder direkt kontakt is tussen overweldiger en onderworpene. (In WO 1 werd in de loopgraven gemeenschappelijk Kerst en Oud en Nieuw gevierd door de Duitsers en de Engelsen.....)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nijlpaarden, want die maken de meeste menselijke slachtoffers. Maar mijn collega zegt: een komodo varaan, want die bijten alleen maar hun slachtoffer, en zorgen dat er zulke smerige bacterien in hun lijf komen, zodat ze langzaam aan een infectie kapot gaan (dat lijkt hem geen prettige dood).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De meest gemene dieren zijn mensen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat denk ik niet. Dieren hebben geen rede,zij handelen uit instinct en denken daar niet bij na.
(Waarom zou anders een bidsprinkhaan haar mannetje opeten na de geslachtsdaad,dat doet ze uit instinct.)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
de roofdieren zoals hyenas tijger leeuw wolf omdat ze het leuk vinden maart ze worden zelf ook vermoord