Is de refractaire periode hetzelfde stuk als wanneer er hyperpolarisatie plaats vind?

Ik heb het hier over de membraanpotentiaal en actiepotentiaal etc...

Zo niet, wat zijn het dan wel?

Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
in: Biologie
1.6K

Het beste antwoord

Nee, de refractaire periode is de periode dat de Na-K pomp de rustconcentraties weer heeft hersteld.
De Na-K pomp pompt Na+ de cel in, en K+ de cel uit. Omdat dit een plus-plus uitwisseling is kost dat elektrisch gezien geen energie.
Maar door de Na-kanalen lekt Na+ weer de cel uit, waardoor de binnenkant negatief wordt. K-ionen zijn te groot voor de Na kanalen, en gaan er dus niet doorheen.
Bij hyperpolarisatie wordt er een extra hoeveelheid Na+ de cel uit"geduwd".
Hef je de hyperpolarisatie op, dan zal Na+ op grond van de te lage concentratie binnen de cel, er een instroom van Na+ plaatsvinden.
Dit is een puur osmotisch proces, en verloopt dus heel anders dan de Na-K uitwisseling.
Reddie
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ingewikkeld zeg biologie haha, maar ik snap het. Bedankt voor je antwoord!