Wat zorgt bij een plant dat alles geregeld word?

bij dieren word (bijna) alles geregeld door de hersenen maar hoe zit dit bij planten?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (6)

fotosynthese. planten hebben geen hersens nodig, omdat ze toch niet hoeven te bewegen

Toegevoegd na 46 seconden:
fotosynthese wordt geregeld door de chloroplasten, oftewel de bladgroenkorrels.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Natuurkunde.

Water wordt opgenomen door osmose (verschil in concetratie) in combinatie met actief door enzymen overbrengen van water & voedingstoffen). Cappilair werken & worteldruk zorgen dat het water de plant in komt.

De plekken waar het meeste licht is, groeien harder, en krijgen door onderdruk het grootste deel van de sapstromen, en hierdoor ook de meeste voedingsstoffen.

Als er niet genoeg vocht naar boven komt, verliezen de zellen in de huidmotjes hun druk, waardoor het huidmondje kleiner wordt. Hierdoor wordt verdamping tegen gegaan.

Etcetcec.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
ik snap de vraag eigenlijk niet zo goed... wat bedoel je met "alles"... voor gecontroleerde spierbewegingen en bewustzijn zou je idd een centraal zenuwstelsel nodig hebben. Planten kunnen echter ook bewegen (door differentiele groei van bijvoorbeeld bladstelen) of zich op een bepaalde wijze in de ruimte verdelen (dmv groei). Groei wordt net zoals bij dieren via hormonen gereguleerd. kan je je vraag misschien iets specifieker stellen?
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De grote Tuinman.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Alle eigenschappen zitten voor een groot deel al in de genen van de plant, die genen bepalen hoe hoog de plant kan worden, kleur bloemen, vorm van bladeren, bloeitijd, wel of juist niet winterhard, wel of niet in de zon groeiend enz.
Allerlei biologische processen zorgen weer voor de opbouw en afbraak van de plant.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ja juist, alles heeft invloed op alles.
De Natuur zorgt voor alles bij de plant .de groei word begrensd door de groeifactor die in de omgeving van de plant het minst aanwezig is. de plant neemt water met voedingstoffen op door osmose, dit water word gebruikt om suikers te maken( dit is de fotoshynthese) welke zorgen voor alle mogelijkheden die nodig zijn om een plant te maken.van de suikers word onder andere cellulose gevormd dit zorgt voor de stevigheid het skelet als het ware. verder worden er fytohormonen en enzymen gevormd uit de suikers met behulp van voedingsstoffen zoals N-P-K-Mg-Ca- Fe -Zn -Mn -Cu -Bo-Si-S-Na-Cl . deze enzymen hebben een bepaalde vorm zoals een sleutel en passen alleen op een poort aan een deeltje in de plant waar deze voor nodig is (sleutelgat)
De plant neemt dan ook nog de verschillende golflengtes waar van het licht wat op de plant komt en bepaalt daarmee de lengte groei en vorm van de plant. ook de daglengte is bij verschillende planten van belang om in bloei te raken, zo zijn er planten die pas bloemen aanleggen als de dagen korter zoijn dan 12 uur licht per etmaal de zg korte dagplanten zoals een kerstster chrysant of herfstaster Andere bloeien weer als de dagen langer zijn dan die 12 uur licht per etmaal de zomerbloeiers bijvoorbeeld .
Ik hoop dat het duidelijker geworden is al is het verre van volledig het volledige verhaal zou dan ook te veel tijd en plaats kosten om hier neer te zetten .