De oudste kip die ik ooit heb gehad is minstens 12 geworden. Heb haar 12 jaar gehad en ze was al volwassen toen ik haar kreeg.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eén persoonlijk voorbeeld zegt niets over de algemeen haalbare leeftijd van kippen.
De maximale leeftijd van een kip is afhankelijk van het ras. De 'gewone' bruine industriekippen, de hybriden, worden vaak niet ouder dan een jaar of 3. Maar sommige rassen kunnen wel 20 jaar oud worden. Verder spelen ook de levensomstandigheden van de kip een belangrijke rol. Gemiddeld worden de meeste rassen niet ouder dan 10 jaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een kip om eieren te leggen raakt na een maand of 14 van de leg en wordt dan verwerkt als soepkip.

Een kip die gefokt wordt om zo te eten wordt na 6 (ergste 'fok') tot 12 weken (zo snel kweek je tegenwoordig een kip van ca. 2,5 kilo !) geslacht.

In het wild worden kippen, afhankelijk van het ras, tussen de 7 en 9 jaar oud, met een paar uitzonderingen van rassen die wel tot 15 jaar oud kunnen worden. Maar die eten we in de regel niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Rieneke1
12 jaar geleden
minkukel-alert de laatste dagen.
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'k Heb hem / haar al gesignaleerd ja ; het regent weer minnen hier. Achja, dat hoort er bij, zullen we maar zeggen.
Of het is gewoon iemand die niet wil dat we kip eten, maarja, dat heb ik niet bedacht, hoor ; dit zijn gewoon de leef-(of liever : slacht-)tijden. Van alle kippen in Nederland bereikt toch echt nog niet één procent de volwassenheid : eigenlijk alleen de sierkipjes die door de hobbyist worden gehouden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Mijn kleine kippen maar 3 jaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De meeste kippen worden maar zes weken. Dan worden ze geslacht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb ooit mijn scharrelkip 12 jaar oud zien worden...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb het voor je opgezocht. Een kip kan 21 jaar oud worden. Dit is uiteraard in het meest gunstige geval. Sommige soorten worden minder oud.