Kan een jonge pimpelmees gelijk vliegen?

Wij hebben een nestkast met een familie erin. Maar ik ben een beetje bang, als ze vliegles krijgen dat ze neerstorten en dat onze kat ze op eet.

en als ze neerstorten kunnen ze dan snel weer omhoog?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
5.1K

Het beste antwoord

De jonge mezen kunnen bijna gelijk vliegen hoewel de eerste vleugelslagen niet mee vallen. Sommige mezen schieten in één keer met succes uit het vlieggat en weg zijn ze, anderen vallen zowat en klampen zich dan wel aan een takje vast of zo.
De mezen zullen denkelijk uitkomen op de 24 of 25e mei, de broedtijd is 17 dagen. Ik heb ook een nestkast vol jongen en we houden bij wanner de uitvliegdag zal zijn. Je kunt je kat het beste binnenhouden vanaf de helft van komende week, niet elk nestje vliegt exact uit op de 24 of 25e.
Een enkel vogeltje zal het sowieso niet redden. Vorig jaar pakte een kraai het laatste uitgevlogen aarzelende jong weg. De ouders namen verder niet de moeite een achtergebleven jong in het kastje te voeren. Het vloog kennelijk niet vlot genoeg uit en dan zijn mezen onbarmhartig.
Heel veel geluk met je pimpelmezen.!
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Als de mezen op punt van uitvliegen staan, dan is het beter de kat even binnen te houden.
Als de meesjes uitvliegen dan kunnen ze wel meteen vliegen, maar enige oefening kan natuurlijk geen kwaad. Het zijn nog onnozelaars.
Heb meegemaakt dat een meesje recht uit de nestkast de bek van een van mijn katten invloog.
Rieneke1