Wat hebben vogels eraan om telefoon geluiden na te doen?

dat heb ik eens gehoord op de radio. maar het is wel vreemd want het heeft niets met de natuur te maken die draagbare telefoons. is het een hobby van de vogels? dan is het wel leuk van de vogels.

Toegevoegd na 7 minuten:
ik heb gezocht en hier is het bericht.
http://www.telegraaf.nl/digitaal/1391729/__Vogels_imiteren_ringtones__.html
maar er staat niet bij van waarom.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
2.9K

Het beste antwoord

Spreeuwen en gaaien zijn goed in het nadoen van beltonen. Ervaren vogelspotters hoorden het verschil niet tussen een echte ringtone uit een mobieltje en vogels die de ringtones nadeden (volgens berichten in fora).

Volgens de ornithologen is het nabootsen van de ringtones een stap in de evolutie van de vogels. De vogels trekken steeds vaker naar de stad, aangezien daar veel eten te vinden is. Doordat ze steeds meer ringtones om zich heen horen, gaan de vogels deze geluiden nabootsen.

De Duitse (natuurlijk) wetenschapper Richard Schneider van het NABU vogel instituut in Tuebingen is er althans van overtuigd dat de GSM dichtheid van de afgelopen- en komende jaren invloed heeft op de toontjes van de vrolijke fluiters.

Het komt er dus op neer dat vogelkenners denken dat de vogels de geluiden wel leuk vinden en toevoegen aan hun repetoire. Het liedje dat vogels zingen is doorgaans bedoeld om partners te lokken. Als partners meer gecharmeerd zijn van de modernere geluidjes dan heeft dat een evolutionair voordeel en kan het de "normale" zangpatronen beïnvloeden. Of dit al zo is weet ik niet. De artikelen die ik zo snel kan vinden zijn allemaal gepost op fora en op sites over bellen en GSM, zo rond 2005 van portableGear.

Het meest recente artikel is uit 1010:
http://tech.nl.msn.com/nieuws/article.aspx?cp-documentid=151937086 (ook weer afkomstig van portableGear en niet van een website van vogelaars!)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jeee. moderne vogels...
heel bijzonder.
Cryofiel
14 jaar geleden
Ik meen zelf te horen dat vogels op de grotere stations de fluitjes van de conducteurs nadoen. Ik hoor dat regelmatig in Utrecht en in Leiden. Ik heb echter niet onderzocht of ik wellicht gewoon een echo hoorde van een écht conducteursfluitje op een ver verwijderd perron.

Andere antwoorden (5)

In plaats van indruk proberen te maken op het andere geslacht van hun soort, proberen ze eens indruk te maken op je mobieltje.
Weer eens een nieuwe uitdaging!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vogels in de natuur roepen en maken ook geluiden naar elkaar. Als vogels alleen in een kooitje zitten nemen ze dit gedrag over en maken dus het zelfde geluid als wat ze horen. Dit kan de telefoon zijn maar ook jouw deuntje wat je fluit of een muziekje van bijvoorbeeld een gameboy spel.

Toegevoegd na 1 minuut:
Waarschijnlijk inderdaad om indruk te maken zoals het antwoord hierboven beschrijft, in de natuur is toch alles gericht in doen en laten om indruk te maken op het andere geslacht :-) ook bij ons dus.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Weinig lijkt me. Bij een vriendin van mij komt al jaren dezelfde(?) merel die perfect een ringtone nadoet. Dat is waarschijnlijk niet omdat hij dat leuk vindt, maar omdat het geluid er volgens hem op duidt dat er een concurrent in de buurt is.

De ringtone valt blijkbaar zo binnen het register dat hij denkt dat het een andere mannetjesmerel is. Kan me niet voorstellen dat dit evolutionair voordeel geeft, want hij verspilt zijn energie aan het 'verjagen' van een mobiel en niet aan een andere merel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Moet je eens een beo bij een piepende deur zetten, dat is net of het deurgeluid opgenomen is en versterkt weergegeven. Beo's imiteren veel geluiden, je kunt ze ook leren praten.
jc54
14 jaar geleden
Vogels die meer op hun repertoire hebben staan hebben meer succes bij de vrouwtjes. Een ringtone vereist extra zangkunst en net zoals bij mensen kunstenaars goed vallen bij de dames gaat dat ook op bij spreeuwen en gaaien.
Uit de tijd dat er nog geen mobieltjes waren herinner ik me een spreeuw die perfect het geluid van een rolluik imiteerde en ik denk niet dat die spreeuw het rolluik voor een concurrent aanzag.