Het stuitbeen van de mens zou een restant zijn van een staart ?

Had de eerste mens dan werkelijk een staart of moet ik verder terug denken?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
in: Biologie
1.3K

Het beste antwoord

We stammen af van de apen, die een staart hadden om hun evenwicht te bewaren. Deze eigenschap werd steeds minder belangrijk, zodat ook aapmensen met een minder ontwikkelde staart zich voortplanten.
Geleidelijk is de staart daardoor verdwenen, waar wij ons stuitbeentje aan overgehouden hebben.

Eenzelfde verschijnsel speelde zich af met de blindedarm, die bij ons geen functie meer heeft. Eerder was het echter een belangrijk lichaamsdeel, dat er voor zorgde dat we planten goed konden verteren. Sinds we begonnen met vlees eten, had de blindedarm geleidelijk aan geen functie meer. Door de evolutie is van de blindedarm in de mens nog maar weinig over.
Andere dieren, zoals paarden, hebben nog wel een lange blindedarm omdat het nog wel een functie heeft.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

als je uit gaat van het idee dat de mensen van de apen afstammen is het idd het voortvloeisel van een staart
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De evolutie is nog bezig (is altijd bezig) en als 't geen evolutionair voordeel (meer) heeft, zal 't uiteindelijk weg evolueren.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De staart is er om evenwicht te bewaren. Wij hebben dat niet meer nodig, en de staat zal wel steeds korter worden.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
Volgens de evolutieleer komen de eerste landwezens oorspronkelijk uit het water. Kortom: we waren vissen en die hebben een staart.
De eerste mensen stammen af van de apen en hadden geen staarten.