Waar bestaat het voedsel van de bosmier uit?

En door welke dieren in Nederland wordt de bosmier gegeten?
Is een bosmier een carnivoor, herbivoor, omnivoor of een afvaleter?

Alvast bedankt

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
in: Biologie
1.7K
Cryofiel
10 jaar geleden
Een bosmier eet bos, natuurlijk. Daarom heet hij zo!
Cryofiel
10 jaar geleden
De bosmier wordt gegeten door, jawel... de miereneter! De bosmiereneter, om precies te zijn.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een bosmier is een insect, en behoort niet tot een groep die jij opnoemt, die groep gaat over zoogdieren.

Het beste antwoord

Bosmieren zijn zeer nuttige dieren. Ze verkruimelen niet alleen de bosgrond, maar ruimen ook veel schadelijke dieren op. Een middelgroot bosmierenvolk doodt jaarlijks gemiddeld zo'n 8 miljoen insecten.

Toegevoegd na 1 minuut:
De werksters jagen op alles wat kruipt of loopt in de wijde omgeving van het nest. Bosmieren zijn niet alleen jagers, het zijn ook veehoeders. Hun vee bestaat uit bladluizen. De reden waarom die zo geliefd zijn, is honingdauw. Deze zoete uitscheiding is gewoon de ontlasting van de bladluizen, maar ook een voedzame lekkernij voor de mieren. De bladluizen zuigen meestal te veel plantensappen op en dat wordt in de vorm van suikerrijke druppels, ‘honingdauw’ uitgescheiden. Mieren zijn gek op zoet en ‘melken’ de bladluizen graag door met hun voelsprietjes op het achterlijf van de luizen te trommelen. De mieren beschermen de bladluizen met man en macht tegen belagers als sluipwespen en lieveheersbeestjes.

Toegevoegd na 3 minuten:
Mieren hebben bij veel mensen een slechte naam. "Ze kunnen steken". Dit is niet waar, want ze hebben geen angel. Als dit dier zich wil verdedigen, richt het zijn achterlijf op en spuit het wat mierenzuur naar zijn belager. Je kan bij wijze van proef je hand eens vlak boven een koepelnest houden. Alle mieren onder je hand beginnen dan mierenzuur te spuiten. De groene specht lust graag mieren en trekt zich niets aan van deze verdedigingswijze.en kan zo een mierennest behoorlijk vernielen.Wanneer het nodig is kunnen mieren wel bijten met hun stevige en krachtige kaken.
Z512099
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Een belager wordt indien mogelijk ook eerst gebeten en dan pas "bespoten". Dat is effectiever.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt, zonder beet geen pijn, of het moet in je ogen terechtkomen.
Netels bevatten ook mierenzuur, bijen, hommels en wespen eveneens