Wat is de functie van lichaamshaar bij de mens?

Je hebt bijvoorbeeld okselhaar, borsthaar, schaamhaar of de kleine haartjes over je gehele lichaam, maar waar dient het nou voor?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
in: Biologie
12.9K

Het beste antwoord

De voorouders van de huidige mens, homo ergaster en/of homo erectus, waren door hun evolutionaire oorsprong als aapachtig wezen, van top tot teen behaard. In de
evolutie verloor de mens echter het merendeel van de lichaamsbeharing. De vraag blijft dan, waarom is het schaamhaar niet verdwenen? Het antwoord kan samenhangen met de geur. Deze speelt een belangrijke rol bij seksuele aantrekking tussen mensen, net zoals bij andere dieren. Vandaag de dag reageren mensen daar volledig onbewust op via hun vomeronasaal reukorgaan, dit is een piepklein en oeroud extra reukorgaan. De haren onder de oksels, tussen de billen en rond de geslachtsdelen kunnen geuren vasthouden en verspreiden. Een andere reden is dat schaamhaar een aanwijzing voor seksuele rijpheid is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (8)

Om het lichaam warm te houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om het lichaam warm te houden, vroeger hadden de mensen meer haren dan nu want toen waren de woonomstandigheden veel kouder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haar heeft een aantal verschillende functies. Het verschaft isolatie tegen koude temperaturen en, bij sommige soorten, tegen warmte. Het lichaamshaar van mensen heeft geen duidelijke functie, omdat een mens te weinig haren heeft om zichzelf ermee warm te houden of af te koelen. 'Kippenvel' is een restant van de ooit isolerende werking van lichaamshaar. Het hoofdhaar van mensen heeft voornamelijk een esthetische functie.

Haar is opgebouwd uit het eiwit keratine. Uit een Duits onderzoek van 1969 is gebleken dat het haar van vrouwen aanzienlijk sterker is dan het haar van mannen. 1 cm2 vrouwenhaar zou een trekkracht hebben van circa 1600 kilo, terwijl dit bij mannenhaar 'slechts' 720 kilo zou zijn. Mannen hebben meer haar dan vrouwen. Vrouwen hebben tussen de 130.000 en 150.000 haren en mannen tussen de 150.000 en 180.000 haren.

De breedte van een mensenhaar is ongeveer 1/20 mm.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ter bescherming van de kwetsbare gebieden die zich bevinden onder de haargroei.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Om je huid te beschermen tegen sommige stoffen.
Net zoals haarneus..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lieverd... het is neushaar;-P
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
klopt hihi sorry!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geeft niet hoor, Ik bedoel wat je snapt;-P
Eigenlijk het zelfde als ons stuitje (was eens onze staart), overblijfselen uit het evolutie proces. Die het tot op heden nog hebben gered.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Naast bovengenoemde antwoorden heeft okselhaar en schaamhaar als functie om wrijving van huid op huid te voorkomen. Je zou kunnen zeggen dat dit haar een 'smerende' functie heeft.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De kleine haartjes hebben weinig functie.

(borsthaar) okselhaar en schaamhaar hebben vooral een seksuele functie: ze laten zien dat die persoon seksueel volwassenen is, dit i.t.t. pre puberale kinderen die deze lichaamsbeharing niet hebben.