Die hebben ze wel. Alleen niet zo 'prominent'........
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Mannen en vrouwen beschikken allebei over een strottehoofd, maar alleen bij mannen noemen we dit de adamsappel.

'De adamsappel is een secundair geslachtskenmerk bij mannen. Mannen krijgen een groter en puntiger strottenhoofd dan vrouwen. In de puberteit groeit het strottenhoofd bij jongens. Dit is van buiten af te zien, en is niet bij iedere jongen/man hetzelfde. De adamsappel, heeft geen specifieke functie'

Toegevoegd na 11 minuten:
De van Dale meldt: Adamsappel: 1) Het vooruitstekende deel van het strottehoofd bij de man
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Een rare min, maar ik zal het goedmaken.
rose
13 jaar geleden
Zenks!
Die hebben ze zeker wel, alleen is die niet goed te zien.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat hebben wij (vrouwen) wel... maar is niet zo zichtbaar als die van jullie..
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Omdat het strottenhoofd bij mannen tijdens de puberteit gaat groeien, maar bij mannen groeit het meer dan bij vrouwen. Omdat het bij mannen groter is en meer opvalt, noemt men het adamsappel. In het strottenhoofd (adamsappel bij de man) zitten de stembanden vast en het strottenhoofd dient ook als klankkast. Bij mannen zorgt het grotere strottenhoofd voor een diepere, of "zwaardere" stem, die typisch verschijnt vanaf de puberteit ("baard in de keel"). Met andere woorden: de adamsappel behoort tot de "secundaire" geslachtskenmerken (zoals baardgroei en lichaamsbeharing)