Kunnen alle zoogdieren een ander dier uit agressie/woede doden?

Een leeuw of roofdieren kunnen hun prooi 'bewust' doden. Maar kunnen bijvoorbeeld herbivoren ook doden? Niet om voedsel te vergaren dus maar om bijv roofdieren uit te schakelen of irritaties de kop in te drukken.
Als ik bijvoorbeeld een stier zie vermoed ik dat hij zo te keer kan gaan dat hij je wilt doden. Maar kan een koe ook zodanig kwaad worden dat hij de oorzaak daarvan echt wil elimineren doden.
Ik begrijp dat een intentie niet altijd achterhaald kan worden bij dieren, maar uit het gedrag kan toch veel blijken.
Natuurlijk moeten per ongelukken dodingen buiten beschouwing worden gelaten, zoals bijvoorbeeld als een koe per ongeluk bjj het lopen een worm of egel plet.

Weet jij het antwoord?

/2500

Alle is wat veel gezegd maar het is niet moeilijk om voorbeelden te vinden van herbivoren die andere dieren en ook mensen doden zonder dat ze daar direct voordeel van lijken te hebben. In Afrika is men banger voor nijlpaarden en kaapse buffels dan voor leeuwen. Die vluchten meestal voor mensen maar buffels komen naar je toe en nijlpaarden vertrappen je als je toevallig tussen hem en het water bent op het moment dat dat het nijlpaard niet zint. Hier lijkt agressie wel de belangrijkste drijfveer. Verder kunnen veel grote planteneters roofdieren doden en doen dat ook wel eens, al is hier wel een duidelijk voordeel voor de planteneters aan te wijzen: ze doen het uit verdediging van zichzelf en hun jongen.

Bronnen:
https://www.youtube.com/watch?v=h_8XZ6Tij68
https://www.youtube.com/watch?v=IcFJRymHNaI

Agressie is een complex gebeuren. Een mens kan al agressief zijn door een slechte nachtrust. Hierbij is geen ander wezen betrokken. Doden kan een mens ook zonder agressie; om het geld bijvoorbeeld. Bij een dier is het minder complex. Het ontstaat (wat wij agressie noemen) enkel om hun instincten te bevredigen. Het bezit van voedsel, water, seks, moederinstinct, territoriumverdediging en het willen overleven, kunnen dat uitlokken. Er zal altijd één van de opgenoemde zaken verantwoordelijk zijn voor het agressief gedrag. Een dier zal dus nooit agressief kunnen worden, zonder achterliggende reden. Steeds rechtstreeks gebaseerd vanuit hun instinct. Het zal/kan een ander dier pas doden als het sterker is, of wanneer de belager niet wil vluchten of zich wil overgeven. Even een voorbeeld: Mijn hondje gaat steeds achter katten aan, die er meestal wijselijk van doorgaan. Mijn hond kan er niet achteraan, dit wordt verhinderd door zijn leiband. Kom ik bij mijn zus, (leiband weg) gaat mijn hond lopen omdat haar kat, al blazend, achter mijn hond aanzit (territoriumgedrag). Als geen van beiden voor de vlucht of opgave zouden kiezen, ontstaat er gegarandeerd een gevecht op leven en dood. Wanneer zal het stoppen? Als een van de twee voor dood achterblijft.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100