Kunnen alle zoogdieren een ander dier uit agressie/woede doden?

Een leeuw of roofdieren kunnen hun prooi 'bewust' doden. Maar kunnen bijvoorbeeld herbivoren ook doden? Niet om voedsel te vergaren dus maar om bijv roofdieren uit te schakelen of irritaties de kop in te drukken.
Als ik bijvoorbeeld een stier zie vermoed ik dat hij zo te keer kan gaan dat hij je wilt doden. Maar kan een koe ook zodanig kwaad worden dat hij de oorzaak daarvan echt wil elimineren doden.
Ik begrijp dat een intentie niet altijd achterhaald kan worden bij dieren, maar uit het gedrag kan toch veel blijken.
Natuurlijk moeten per ongelukken dodingen buiten beschouwing worden gelaten, zoals bijvoorbeeld als een koe per ongeluk bjj het lopen een worm of egel plet.

erotisi
8 jaar geleden
in: Biologie
1.3K
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
De drang om te overleven is universeel. Maar als een eekhoorn heel erg geïrriteerd raakt door een gazelle, vlucht de notenverzamelaar toch liever... Anders gezegd: een zoogdier zal alleen de intentie hebben om te doden als deze een redelijk(e) (grote) kans van slagen daartoe heeft!
Amadea
8 jaar geleden
Ja. Alle zoogdieren kunnen dat, inclusief mensen.
Erna55
8 jaar geleden
Een olifant schakelt die zich bedreigd voelt, of mogelijk "geïrriteerd " schakelt met gemak een ander zoogdier uit.
Er zijn olifanten die een gevecht aangegaan zijn met een jeep vol toeristen.
zondag
8 jaar geleden
Vorige week was er nog een koe die uit het water gered moest worden en eenmaal weer op het droge haar redders aanviel.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Een koe die mensen aanviel? Ik heb jaren ervaring op een veehouderij maar aangevallen door een koe ben ik nooit. Voor stieren is elke boer op zijn hoede, maar die vallen alleen aan als ze het idee hebben dat de boer hem beconcurreert over het bezit van (voor de stier) sexuele partners.
zondag
8 jaar geleden
Die koe was net uit de sloot getakeld dus gestresst.
nounka
8 jaar geleden
Ik dacht meteen aan moederdieren die denken dat hun kleintjes in gevaar zijn. Die doen ook behoorlijk gevaarlijk dan.

Antwoorden (2)

Alle is wat veel gezegd maar het is niet moeilijk om voorbeelden te vinden van herbivoren die andere dieren en ook mensen doden zonder dat ze daar direct voordeel van lijken te hebben. In Afrika is men banger voor nijlpaarden en kaapse buffels dan voor leeuwen. Die vluchten meestal voor mensen maar buffels komen naar je toe en nijlpaarden vertrappen je als je toevallig tussen hem en het water bent op het moment dat dat het nijlpaard niet zint. Hier lijkt agressie wel de belangrijkste drijfveer. Verder kunnen veel grote planteneters roofdieren doden en doen dat ook wel eens, al is hier wel een duidelijk voordeel voor de planteneters aan te wijzen: ze doen het uit verdediging van zichzelf en hun jongen.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Ik kan mij niet voorstellen (in mijn denken totaal onmogelijk) dat een dier iets doet, zonder er voordeel bij te hebben. Het is niet omdat we het voordeel niet opmerken, dat het er niet is. Net zoals de mens alles doet wegens een mogelijk voordeel. Vergissen kan natuurlijk wel, maar achter het doel, schuilt altijd een voordeel.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Dan moet je bij jezelf maar eens nagaan wat je de hele dag doet en welk voordeel je daarbij hebt. Het is een misverstand te denken dat dieren alleen maar dingen doen waar ze voordeel bij hebben. Mensen idem dito.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Bij alles heb ik een voordeel, jij ook. Eens een beetje dieper nadenken, en je beseft dat eveneens.
Moeder Theresia, die in de sloppenwijken van India, de straatarme mensen tot haar dood heeft geholpen, had zelfs een voordeel. Zij wou per se de hemel bereiken, en het helpen gaf haar een gelukkig gevoel. Als zij het niet zou gedaan hebben, zou ze ontevreden geweest zijn.
Tracht maar eens iets op te noemen, zonder dat jij er geen voordeel van hebt.
Zelf heb ik ooit gezien dat de Dalia Lama dat moest toegeven toen een opperrabbijn deze stelling aannam. Hij (Dalia Lama) dacht even na, en sprak toen deze wijze woorden. "Als je iets doet voor een ander, heb je er tenminste toch een vriend bij"
Doe je enkel iets voor jezelf, moet je niet twijfelen of je er een voordeel bij hebt. Je zou gek zijn als het anders was...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Iets noemen waar ik geen voordeel van heb? Aan mijn haar friemelen. Rommel laten slingeren. De deur open laten staan. En zo kan ik nog wel even door gaan met nietszeggende alledaagse handelingen waar geen enkel voordeel aan is te ontdekken. Je bent hooguit gek als je voortdurend dingen doet waarvan je bij voorbaat weet dat je er groot nadeel van hebt. Hoe je gemoedstoestand is als je niets doet voordat je bewust hebt vastgesteld dat het je voordeel oplevert zal ik maar buiten beschouwing laten.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Waarom ruim je niet op? Ik zou zeggen: "ik heb geen zin, is niet nodig voor mij". Dus tegen mijn zin opruimen doe ik dan niet. Rommel laten liggen heeft dan wel een voordeel.
De deur open laten staan?? Als de deur sluiten geen voordeel biedt, is open laten staan gemakkelijker, dus wel een voordeel. Als het zéér koud is, zal je de deur wel sluiten, wegens een voordeel: energiekosten besparen.
In je haar friemelen of op je nagels bijten, doe je vaak al langer en wordt een reflex. Meestal ooit ontstaan door een voordeel, zenuwachtigheid verdoezelen, om maar iets op te noemen.
Heel wat zaken die je héél vaak doet, zonder voordeel blijkbaar, hebben dat ooit wel gehad. Zo kan men een -gewoonte- verklaren. Soms moet je eerst het nadeel voelen, eer je het voordeel kent.
Voorbeeld: naast mij wonen Roemenen. Eentje spreekt Engels en Frans. Ik zie ze soms met blote voeten in het gras lopen, voordeel: het is fris, te lui om schoeisel aan te trekken?? Ik heb hen attent gemaakt, dat ik daar wel eens iets in elkaar steek en er schroeven of wat spijkers kunnen liggen. Totdat er ene, zo een nagel in zijn voet krijgt. Op dat moment wordt schoeisel dragen een groter voordeel dan blootsvoets lopen.
Je kan je soms afvragen, hoe voel ik me wanneer ik iets niet doe of wel doe, de twee kanten eens bekijken, of je afvragen, waarom doe ik het zo, en niet anders.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Fader, je bepaalt wel erg gemakkelijk voor iemand anders waarom hij zich gedraagt zoals hij zich gedraagt. Dat is weinig wetenschappelijk en je conclusies zijn op die manier niet goed onderbouwd.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Als je goed leest, gebruikte ik de ik vorm. Andere zaken zijn vaak universeel.
Ken je iets van gebarentaal? Zoek maar eens op welke voordelen zij bieden. Nochtans gebruiken bijna alle mensen onbewust deze universele taal.
Zo heeft bij een vrouw die met haar lokken speelt, deze handeling wel degelijk een betekenis en voordeel. Daar bestraat wetenschap over. Benen kruisen = een burcht vormen, en ga zo maar door.
Zelfs een moord plegen heeft voor de dader een voordeel, anders deed hij het niet. Als hij in de cel belandt, is dat een nadeel, maar dat is dan weer een gevolg van...
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Nijlpaarden zijn alleen agressief als ze jonkies hebben, dit is uit bescherming.
Verwijderde gebruiker
8 jaar geleden
Klopt Alma65. De moeder beschermt het jong, het mannetje zijn dames of gebied. Maarten Verrips is eveneens op zijn hoede in zijn koeienweide voor de stieren. Die vallen ook niet zomaar aan. Stieren in een arena worden opgehitst door de mensen rondom en de menigte. De stieren vechten daar (worden agressief) voor levensbehoud.
Agressie is een complex gebeuren. Een mens kan al agressief zijn door een slechte nachtrust. Hierbij is geen ander wezen betrokken. Doden kan een mens ook zonder agressie; om het geld bijvoorbeeld.

Bij een dier is het minder complex. Het ontstaat (wat wij agressie noemen) enkel om hun instincten te bevredigen. Het bezit van voedsel, water, seks, moederinstinct, territoriumverdediging en het willen overleven, kunnen dat uitlokken. Er zal altijd één van de opgenoemde zaken verantwoordelijk zijn voor het agressief gedrag.

Een dier zal dus nooit agressief kunnen worden, zonder achterliggende reden. Steeds rechtstreeks gebaseerd vanuit hun instinct. Het zal/kan een ander dier pas doden als het sterker is, of wanneer de belager niet wil vluchten of zich wil overgeven.

Even een voorbeeld: Mijn hondje gaat steeds achter katten aan, die er meestal wijselijk van doorgaan. Mijn hond kan er niet achteraan, dit wordt verhinderd door zijn leiband. Kom ik bij mijn zus, (leiband weg) gaat mijn hond lopen omdat haar kat, al blazend, achter mijn hond aanzit (territoriumgedrag). Als geen van beiden voor de vlucht of opgave zouden kiezen, ontstaat er gegarandeerd een gevecht op leven en dood. Wanneer zal het stoppen? Als een van de twee voor dood achterblijft.