Hoe kan de lijkschouwer niet weten wat de doodsoorzaak is?

Las net een artikel over de kortgeleden overleden Amy Winehouse:

" AMSTERDAM - In het lichaam van Amy Winehouse zijn geen 'illegale drugs' aangetroffen. Dat heeft de familie van de overleden zangeres dinsdag bekendgemaakt.

Uit een toxicologisch rapport blijkt wel dat Amy alcohol in haar lichaam had. Het is nog niet vastgesteld of dat een rol speelde in de dood van de zangeres. Een ander onderzoek, dat in oktober afgerond moet zijn, moet licht werpen op de doodsoorzaak. Een eerste lijkschouwing gaf hierover geen uitsluitsel. "

bron:http://www.telegraaf.nl/prive/10413472/__Geen_drugs_in_lichaam_Amy__.html?sn=prive

Waarom moet er sowieso een tweede onderzoek komen?
Wat is er aan de tweede keer anders dat de eerste lijkschouwing niet duidelijk kon maken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in: Biologie

Antwoorden (3)

Gewoon, omdat er geen duidelijke doodsoorzaak is gevonden. Dan gaat een ander team nog een keer alle laboratoriumtests overdoen, in de hoop een duidelijkere oorzaak te kunnen vaststellen.
12 jaar geleden
De medische wetenschap is in tegenstelling tot wat veel mensen denken, géén exacte wetenschap. Zoals je soms geen reden voor een ziekte kunt aanwijzen, is het soms ook erg moeilijk om een exacte doodsoorzaak aan te geven.
Dan wordt er soms nog een tweede onderzoek gedaan (op weefsels) in de hoop dat daar nog iets duidelijks uit komt. Anders wordt het vermoedelijk iets als 'dood door alcoholgebruik' (en dan niet per se wat ze direct voorafgaande aan had overlijden had gebruikt, maar meer als het gevolg van al die jaren misbruik van allerlei stoffen).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat de lijkschouwer doet is kijken of er iets meteen zichtbaar is en daarna verder onderzoeken, bijvoorbeeld het bloed. Maar ook hier zoek je eerst wat plausibel lijkt en daarna ga je verder kijken en dingen uitsluiten. Bij Amy is er eerst gezocht naar drugs. Dit schijnt niet het geval te zijn (ook al geloof ik het haast niet). Nu denken ze aan drank (zou ik meteen een test op uitvoeren, apart dat dit niet gebeurd is- denk toch drugs). het kan zijn dat er een neveneffect wordt gezocht, bijvoorbeeld waarom nu en niet eerder is er een nader afwijking etc. de verklaring zou uiterlijk 21 of 22 oktober komen (ook apart). wellicht wil de familie een zo volledig mogelijk autopsie omdat ze de andere problemen niet willen accepteren. Bij een normaal mens zou het onderzoek binnen een week of twee gesloten zijn en snel worden geconcludeerd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had begrepen dat vrij snel duidelijk was dat er geen drugs waren aangetroffen maar dat wel duidelijk was dat ze alcohol gebruikt had. Dus daar zou dan wel degelijk naar gekeken zijn.
Dat er alcohol is aangetroffen (als je dat bericht kunt geloven) betekent niet automatisch dat dat de doodsoorzaak was, en dan wordt er dus verder gezocht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
precies verder zoeken, je zal altijd wel ergens een afwijking vinden, maar uiteindelijk moet je het bij de oorzaak vinden. te veel drugs, alcohol, onregelmatig slapen (rust) stress, medicijnen etc. Dit alles is er debet aan, maar ja hoe verkoop je dit?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zkr500: en tóch is het vaak helemaal niet zo aanwijsbaar als je denkt.