Goe is het evolutionair te verklaren dat sommige planten zich "voortplanten" via insecten?

Naar mijn weten evolueren mensen/dieren/planten door mutaties die een voordeel hebben op degene zonder die mutatie.
Maar een verandering van oudere voortplantingsmechanismen (manier van gras bijv) naar het laten vervoeren van stuifmeel door insecten lijkt mij een heel grote verandering wat niet in 1 mutatie kan (lijkt me). Ten tweede moet een andere plant dan gelijk óók zon mutatie hebben dat deze het weer kan ontvangen.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
in: Biologie

Het beste antwoord

Voortplanten is voor planten natuurlijk een redelijke uitdaging, omdat deze van zichzelf niet zo ontzettend mobiel zijn. De klassieke methode van voortplanten was (en is nog steeds) dan ook een feest van verspilling; er wordt veel energie gestoken in het aanmaken van het "sperma", waarvan dan hopelijk een deel door de wind wordt gedeponeerd op de juiste ontvanger, terwijl het gros niet eens op een andere plant terecht komt, maar gewoon ergens op de grond verspilt raakt.

Vergeleken hierbij is het natuurlijk al een stuk minder verspillend, als je gebruik kunt maken van mobiele wezens welke regelmatig tussen verschillende planten reizen. Als er bijvoorbeeld kleine vliegende wezens zijn die regelmatig op een plant landen, kunnen deze het pakketje gericht brengen naar een andere plant, en heb je dus een veel lager risico dat het ongebruikt op de grond beland. In eerste instantie zal dit toevallig gebeurt zijn, maar met de tijd zouden planten hier gericht gebruik van kunnen maken door hun voortplantingscellen op een of andere manier aan de transporteur te laten hangen/plakken. Je hebt nog altijd geen garantie dat het op de gewenste plant terecht komt, maar je hoeft wel al minder voortplantingscellen te produceren om een soortgelijk resultaat te behalen.

Het is natuurlijk nog handiger om je te richten op specifieke transporteurs, en te proberen deze transporteurs ook op jou te laten focussen. Dit kan bijvoorbeeld door de transporteurs iets te bieden dat zij willen hebben, waardoor de kans groter wordt dat deze uiteindelijk bij een soortgelijke plant terecht komt. Dit kan soms zelfs zover gaan, dat een plantensoort door één, en enkel één transporteur wordt benaderd, en dat deze transporteur bij één, en enkel één plantensoort passeert.

Er hoeft dus helemaal geen sprake te zijn van één grote verandering waardoor "seks via derden" ineens gebeurt. Dit kan via verschillende stappen uiteindelijk bereikt worden. Het feit dat er vele verschillende gradaties van specialisatie ook op dit moment nog in de natuur voorkomen, laat ook duidelijk zien dat zowel de ultraspecialistische, als de meest verspillende varianten allemaal werken. Een goed kijkje in de natuur zoals deze nu werkt, zou je dus kunnen vertellen dat een serie van kleine aanpassingen allemaal mogelijk zullen zijn - de stappen die je zou moeten nemen van het ene punt naar het andere zijn voor een groot deel nu gewoon terug te vinden.

Toegevoegd na 20 seconden:
(Vervolg in reactie)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De reden waarom niet alle planten van de specialistische route gebruik maken, is dan natuurlijk weer dat overspecialisatie ook weer een extra risico met zich meebrengt. Als je voor je voortplanting volledig afhankelijk bent van één soort, heb je ineens een heel groot probleem als de transporthulptroepen die je hebt ingeschakeld in de problemen raken. Het is dus ook niet zo dat voortplanting langs route A inherent beter is dan voortplanting langs route B; verschillende systemen werken voor verschillende organismen, en door de variatie is de kans dat het gehele ecosysteem instort bij het verlies van een paar soorten in elk geval verkleind.

Andere antwoorden (2)

Ik vond via Google dit artikel zojuist. http://www.sciencedaily.com/releases/2001/04/010403071438.htm (Oily Fossils Provide Clues To The Evolution Of Flowers)

Ik zou verder enorm kunnen speculeren over de evolutie van bloemetjes maar ik kan zo veel bedenken, dat zou een lange discussie worden, en bovendien is het allemaal maar speculaas want eigenlijk heb ik helemaal geen verstand van bloemetjes en bijtjes ;)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Veel geslaagde mutaties zijn vaak voortgekomen uit toeval. Slaagt het experiment is de nieuwe plant beter dan de oude en zal de oude planten verdringen op den duur. Slaagt de mutatie niet dan is de oude plant beter dan de nieuwe variant en zal de nieuwe variant verdrongen worden. Er zijn heel veel mutaties mislukt over de jaren. Bijen vliegen van de ene naar de andere bloem en bestuift daarmee meer dan genoeg bloemen om te zorgen dat er een mutatie kan plaatsvinden. Mutatie kan in een klein gebied plaatsvinden omdat daar net de omstandigheden de juiste zijn, hierna zal de nieuwe plant zich gaan aanpassen aan de omgeving waarin alles net even anders is, tot de plant geen kans van overleven meer heeft. Je kan ook via sporen uitstekend voortplanten maar hebt dan veel meer zaad nodig.