Vanaf welke vergroting kan je bacterien goed zien met een microscoop ?

het is me nog nooit gelukt en bacterie onder een microscoop te zien komt dat door te kleine vergroting of moet ik nog iets anders doen ?

14 jaar geleden
in: Biologie
15.2K

Antwoorden (4)

Dit is een tip:

Een nadeel is dat er vooral bij bacteriën weinig contrast is met de omgeving. Reden om deze preparaten onder een fase-contrast- of donkerveldmicroscoop te bekijken.

En hier zie je hoe je het met uitvoeren:
http://www.microbiologie.info/microscopischonderzoek.htm

Toegevoegd na 56 seconden:
Nog wat vergeten..:

Om de eigenschappen van de bacterie(cel) te onderzoeken moet je van de bacterie(cultuur) of het monster dat je wil onderzoekt een preparaat voor de microscoop maken.
Daarna kan het preparaat (de bacteriecellen) ook nog gekleurd worden om een beter contrast te krijgen van de cel met zijn omgeving.

In de link staat de uitleg..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt daar tenminste een vergroting van 400X voor nodig.
FILMPJE!
AWM
14 jaar geleden
Utrecht
14 jaar geleden
Helaas: bij 400x zie je allerlei eencellige organismen (o.a. amoeben zoals op het youtube filmpje) maar je hebt echt minimaal 1000x nodig om bacteriën te kunnen zien. En zoals al genoemd fase-contrast of nog beter kleuring.
Bacterien zijn echt klein, veel kleiner dan gewone cellen van bv. planten.
De echte vergroting zou ik met een goede(!!) micrscoop boven de 1000 houden (olieimmersielens).
Bij filmpjes is het moeilijker in te schatten wat de echte vergroting zou zijn, het is maar net hoe groot het beeld waarop je de opname bekijkt , is.
Daarnaast speelt de beeldresolutie een belangrijke rol.
Met een paar duizend maal vergroting (met een microscoop) is het echter afgelopen als je gewoon licht gebruikt, dat komt omdat de golflengte van licht zelf een verstorende rol gaat spelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen enkele, tenzij je ze een speciale kleuring toedient.
1024 keer zou al enigszins genoeg zijn. Wel kleuren, anders kijk je erdoorheen.